Kunnen de pvda en de vvd ook samen een kabinet vormen of moet er nog een 3e partij zijn?

Ik heb het overal proberen op te zoeken maar ik kwam er maar niet uit.
Ik weet alleen dat je over de zoveel zetels moet zijn en ik weet toevallig ook dat de pvda en de vvd dat samen hebben.
Weet iemand hoe het zit?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het geheel met Emile Roemer eens die zei dat het de meest grote onzin is om VVD en PvdA samen een regering te laten vormen.
Er is een enorme belangentegenstelling, en een totaal verschillende maatschappijvisie.
De VVD wil alles naar de markt brengen, en de PvdA wil dat wij onze belasting betalen om daarvoor in ruil basisvoorzieningen voor onsbestaan te krijgen. Zoals water, energie, vervoer, wegen, scholing, zorg.
Bij de VVD gaat je belastinggeld naar? Nog meer grabbelaars en graaiers, nog meer bonussen, want er moet winst worden gemaakt. Nee, er moet een linkste regering komen: PvdA, SP, Groen Links, D66 en Christen Unie, eventueel nog met CDA. Of een rechtse, met een stevige linkse oppositie. Ik houd mijn hart vast als Diederik en Mark aan het uitruilen gaan. Er komt aan ons uithuilen geen einde!!

Het beste antwoord

In theorie kan het.

De reden waarom het niet onmiddellijk gedaan wordt, is omdat de verkiezingsprogramma's ver uit elkaar liggen en omdat er in de Eerste Kamer geen meerderheid van VVD en PvdA zijn. Dat betekent dat in theorie iedere wet zou kunnen stranden in de Eerste Kamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, PvdA en VVD zouden samen een kabinet kunnen vormen. Ze hebben namelijk samen meer dan 75 zetels (de helft van de Tweede Kamer en dus meerderheid). Als ze dat doen hebben ze echter geen meerderheid in de Eerste Kamer (die moeten door de Tweede Kamer genomen besluiten goedkeuren). Het is dus niet heel waarschijnlijk dat PvdA en VVD met z'n tweëen in een kabinet terecht zullen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Democratie is de helft +1. Dus een meerderheid.
In dit geval hebben de VVD en de PVDA samen een meerderheid in zetels en zouden zij samen een kabinet kunnen vormen. Aangezien er veel verschillen zijn tussen deze partijen en deze partijen behoorlijk kritisch zijn naar elkaars standpunten zou het weleens handig kunnen zijn om een 3e of 4e partij aan toe te voegen die zou kunnen dienen als scheidsrechter. Deze 3e of 4e partij zal alleen mee willen doen als er ook (bepaalde) standpunten van hen zouden worden gerealiseerd of minstens wordt verbeterd.

Maar nogmaals. Ook met 2 partijen kan er weldegelijk een kabinet gevormd worden.

U kunt dit zelf ook zien op de website van Ipsos die ik er als bron bijgevoegd heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker kan dat. De regering is de meerderheid van de kamer. In totaal zijn er 150 zetels, dus als je er meer dan 75 hebt, alleen of samen, kun je regeren. Mits je het met elkaar eens wordt.

Dat we vaak meer dan twee partijen in de regering hebben , komt omdat we zoveel partijen hebben, dat er maar zelden twee en eigenlijk nooit één partij een meerderheid heeft. Uiteraard wordt het lastiger een regering te vormen naarmate je met meer bent, want je moet het wel allemaal met elkaar eens worden.

In theorie echter zou het ook nog best kunnen dat bijvoorbeeld de VVD met D66, de PVV en eventueel nog een klein partijtje op die flank besluit het te gaan proberen. Of dat het PVDA de handen ineen slaat met de SP, wat er over is van Groen Links en wederom allesklever D66. Op dit moment ziet het er echter naar uit dat dat nog wel eens meer moeite zou kosten dan dat we een ECHT volledig paars kabinet krijgen.

Er zijn in het verleden wel meer paarse kabinetten geweest (met PVDA en VVD er in), maar altijd met een smeermiddel (CDA, D66 ).

Er MAG dus wel een derde partij zijn, er mogen er zelfs wel 10 zijn als ze elkaar weten te vinden, maar in principe is ook één genoeg, en twee zeker. Zolang je maar een meerderheid vormt. EN daardoor is het niet eens altijd zeker dat DE grootste partij ook regeringspartij MOET worden.

Stel, bijvoorbeeld, dat de PVV 40 stemmen had gehaald maar werkelijk niemand wil met ze samenwerken, en PDVA en VVD minder hebben dan 30, maar zouden samen met de ChrsitenUnie, CDA, D66 en Groen Links net een meerderheid kunnen vormen. Dan had je wel een behoorlijke lapjesdeken (zoniet broddellap), maar dan zouden ze eventueel kunnen besluiten toch een kabinet te vormen.

Dikke kans echter dat VVD en PVDA er samen best uitkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zullen we wedden van niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik ga niet wedden. Maar als e kiezer ZO duidelijk heeft gesproken, ligt er wel degelijk een taak voor ze om het in elk geval te proberen.