Hoe weten ze nu al zo exact wat de uitslag van de TK verkiezingen 2012 is?

Om 21:00 uur, het moment dat stembureau's sluiten komt de NOS met een prognose van Ipsos/Synovate die bijna altijd kloppen. Hoe kan deze peiling zo goed zijn?

Om 21:00 uur zijn er nl. geen daadwerkelijke stemmen geteld, dit mag niet voor die tijd.

Andere peilingen zoals TNS/NIPO en de peiling van Maurice wijken veel meer af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe werkt de exitpoll

Er worden 40 stembureaus verspreid over nederland geselecteerd,en daar wordt aan mensen die gestemd hebben gevraagd nogmaals anoniem te stemmen bij de pollmedewerker.

Maar omdat er slechts 40 van de ongeveer 10.000 stembureaus worden geselecteerd kan die selectie veel invloed hebben. Daarom is er een statistisch model ontwikkeld dat op basis van de stemhistorie van de gekozen stemlokalen een voorspelling doet.

Grote verschillen met andere peilingen zijn
* Peilingen zijn meestal kleinere steekproeven, bij een exitpoll is de omvang rond de 40.000 mensen
* Peilingen zijn niet altijd anoniem
* Door de steekproef op de stembureaus te baseren ontstaat een representatieve groep van mensen die gaat stemmen
* De modellen in de exitpoll maken gebruik van de werkelijke stemhistorie, gewone peilingen meestal niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je geeft het zelf in je trefwoorden aan: exitpoll.
De ervaring leert dat mensen vrij eerlijk antwoord geven als ze uit het stembureau stappen.
Daarbovenop een 'schaling' van die resultaten gebaseerd op vorige jaren en dan kom je een heel eind.
Momenteel is zo'n 4% van de stemmen geteld en dat geeft met de historische data erbij een redelijk goed beeld.

Kwestie van middelbareschoolstatistiek ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik Stemburo zat, hadden we de stemmen in 1 1/2 uur geteld. Maar goed je moet nu alle stemburo's ook nog eens bij elkaar voegen. Gelukkig zijn daar wiskundige statistische rekenmodellen voor waardoor je de uitslag zeer nauwkeurig kan bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou graag een uitgebreid antwoord op de vraag willen. waaruit bepalen ze dat. hoe kunnen ze weten van te voren hoe dit gaat.
bronnen op het internet niet te vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaliter wordt er op een aantal plaatsen in Nederland bij stembureaus waar in het verleden een vergelijkbaar stemresultaat is gebleken als het landelijk gemiddelde nog een extra stembus buiten het stemlokaal neergezet. Daar wordt mensen nogmaals verzocht te stemmen. Op basis van die stemmen kan het vroege resultaat gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad erg vreemd en ik zou er, gezien de huidige stand van zaken in de wereld als het gaat om politiek en economie, ook niet vreemd van staan te kijken als deze verkiezingen een grote farce zouden zijn geweest.