verkiezingen: kunnen de tellers van stemmen de uitslag beinvloeden?

kunnen tellers bijvoorbeeld afspreken om bij telling en hertelling een bepaalde partij bijvoorbeeld 10 stemmen meer te geven en een andere 10 minder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

ja, dat kan in theorie. echter tijdens het stemmen zijn alle stembureauleden plus een aantal toegevoegde tellers aanwezig. tegenwoordig zit op bijna elk stembureau ook een rijks of gemeenteambtenaar. al deze mensen zouden dan in het complot moeten zitten, wil het niet opvallen.

daarnaast kunnen belangstellenden tijdens het tellen aanwezig zijn.

kortom, het zou in theorie wel kunnen, maar in de praktijk is het systeem redelijk waterdicht.

Toegevoegd na 33 seconden:
nota bene, de stembiljetten worden opgeslagen. bij twijfel kan er op een later tijdstip nog een hertelling plaatsvinden.
AlphaLimaSierra