Waarom krijg je de keus als je gaat trouwen om de naam van je man te dragen, als je die vervolgens nergens voor mag gebruiken?

Om van naam te veranderen moet je een papier ondertekenen. Hierop moet je schrijven wat je achternaam word. Vervolgens als je dingen wilt doen, b.v. huiskopen of belasting , word nog steeds alleen mijn meisjes naam gebruikt. terwijl ik dit dus eigenlijk niet wil. en dit dus ook aangegeven is op het gemeentehuis met het tekenen van het document. Krijg dus te horen dat het niet geldig is. Waarom dan nog je naam veranderen op het gemeentehuis als je gaat trouwen?
mijn naam is dus, eerst naam van mijn man dan mijn meisjes naam. maar dat is dus kennelijk toch niet zo officieel, als dat men doet laten voorkomen bij het trouwen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Volgens mij is het zo dat je altijd je eigen achternaam houdt voor de belastingdienst enz.
Je mag zelf de keuze maken welke naam je in het "dagelijks verkeer" hanteert. Je kan dus kiezen uit je eigen naam, de naam van je man, eerst je eigen naam en dan de naam van je man of andersom. Je man mag ook jouw achternaam gebruiken of in combinatie met zijn eigen naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je naam verandert niet, ook niet als je trouwt. Je wordt 'de echtgenote van' .....en dan de naam van je man.
Als je op je ID kaart kijkt staat dat ook achterop.
Voor officiele dingen is het belangrijk dat jouw naam aan die van je man gekoppelt is.
Ik gebruik na het overlijden van mijn man mijn meisjesnaam weer, maar achter op mijn ID kaart staat nog wel zijn naam (in mijn geval w/v. weduwe van) dit heb je echt nodig voor dingen bij een bank ed te regelen.
Dus jouw naam verandert niet er is alleen de toevoeging van de naam van je echtgenoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er bewust om gevraagd bij mijn laatste ID kaart, misschien dat het daarom op staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat dit er gewoon standaard opstond.. vaag dat het er niet opstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik niet, want mijn man hoeft zich in het hiernamaals niet meer te legitimeren, mag ik hopen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cavi: Een vrouw 'hoort' bij de man en niet andersom, van oudsher. Vandaar dat bij de vrouw wel staat 'echtgenoot van...' en vice versa niet.
Het is zo lang als het breed is: er zijn ook nog steeds omgekeerde situaties, computersystemen die niet 'begrijpen' dat je je meisjesnaam kunt hanteren ook als je getrouwd bent, of mensen die denken dat je gescheiden bent als je een andere achternaam hanteert dan je man en je kinderen. Dat levert best grappige situaties op...
Op het paspoort kun je volgens mij wel geregistreerd worden met de naam van je man éérst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat de samenleving nog steeds uitgaat van de man...