Hoe lang bestaan er al politieke partijen?

Bestonden die er ook al ten tijde van het censuskiesrecht of misschien daarvoor ook al?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Sinds het eind van de 19de eeuw:

Politieke partijen ontstonden in Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw. Hun doel was om de belangen van verschillende delen van de bevolking in politiek opzicht te vertegenwoordigen.

De geschiedenis van de politieke partijen die er nu nog zijn vind je in de bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de eerste helft van de 19e eeuw waren er nog geen politieke partijen in Nederland.
Wel waren er drie politieke stromingen: groepen mensen met ongeveer dezelfde opvatting over hoe het land bestuurd zou moeten worden. Zo'n zelfde opvatting over hoe het land bestuurd moest worden werd vaak veroorzaakt doordat met tot een bepaalde groep behoorde in de maatschappij. Rijke fabrikanten en ondernemers behoorden in de 19e eeuw vaak tot de liberale stroming, arbeiders voelden zich vaak thuis bij de socialistische stroming maar katholieke arbeiders en protestantse arbeiders kozen er vaak voor om bij de confessionele (godsdienstige) stroming te horen.

Toegevoegd na 5 minuten:
In 1879 richtten leden van de Nederlands Hervormde Kerk de Anti-Revolutionaire Partij (ARP) op. Dit wordt gezien als de eerste echte politieke partij die uiteindelijk na vele fusies etc het CDA werd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'Abraham de Geweldige' werd hij genoemd. De predikant Abraham Kuyper (1837 - 1920) was eind negentiende eeuw niet over het hoofd te zien. Hij was een invloedrijke theoloog en politicus, die onder meer een universiteit startte (de Vrije Universiteit, 1880), een dagblad begon (De Standaard, 1872) en in 1879 de eerste politieke partij van Nederland oprichtte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus sinds 1879 zijn politieke partijen.