Betalen politieken partijen de media om aan een debat deel te nemen? Of bepaald de media wie er uitgenodigd wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

de media bepalen wie er mee mag doen aa het debat tijdens een tv programma. hierbij kiezen ze natuurlijk vaak op basis van populariteit, omdat dit de meestal de hoogste kijkcijfers oplevert.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De media nodigen de deelnemers aan het debat uit. Die mogen zelf bepalen of ze willen komen.

Als politieke partijen zouden moeten betalen voor deelname, zou de geloofwaardigheid van een eerlijk debat verdwijnen. Dat zouden de media niet riskeren.

Beiden profiteren van het debat. De media trekken kijkers en kunnen dan advertenties verkopen. De politieke partijen krijgen gratis (positieve of negatieve) aandacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waardoor wel een gevaarlijke situatie ontstaat. Nieuwe partijen komen niet aan bod, tenzij ze extreme standpunten hebben of bijzonder mediagenieke leden. De democratie kan zo veranderen in een mediacratie. De rol van de pers wordt te groot in dat geval. En pers heeft wel degelijk een politieke kleur. Zo zie je duidelijk verschil in wat kranten uit een debat halen. Nu.nl is bijvoorbeeld een onderdeel van de Telegraaf, en laat geen mogelijkheid liggen de SP te bashen op dit moment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch heeft het wel iets democratisch. De media zullen alleen deelnemers uitnodigen waarvan ze denken dat het volk ze wil zien, zodat er hoge kijkcijfers worden gehaald en de advertentie-inkomsten hoog zijn. Als er alleen deelnemers worden uitgenodigd die de media goed gezind zijn, zullen er weinig mensen meer kijken.