Ik weet op welke partij ik wil stemmen; hoe kies ik het juiste lid uit om op te stemmen?

Is er net zoiets als de stemwijzer voor partijen ook voor leden?
Bijvoorbeeld xD

Ik bedoel; dan heb je een partij gekozen, dan krijg je een lange kandidatenlijst door je bus x")

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Als je voorkeur hebt voor bijvoorbeeld een vrouw, iemand met een andere etnische achtergrond, maar geen speciale voorkeur voor een persoon, neem je gewoon de eerste vrouw. of de eerste met een andere etnische achtergrond op de lijst.
Verder maakt het weinig uit, behalve als er binnen een politieke partij tweestrijd is over de te volgen koers. Dit is bijvoorbeeld bij Groen links aan de hand. Die hebben een lange discussie achter de rug over wie er op de eerste plaats moest komen van de kieslijst, Jolande Sap of Tofik Dibi. De laatste heeft deze strijd verloren en daarna is besloten dat hij op plaats 10 op de lijst kwam. Dat was overigens zijn eigen voorstel.
Met vijf zetels in de peilingen, is de kans dus zeer klein dat hij terugkomt in de kamer. Tenzij hij zoveel voorkeurstemmen krijgt, dat hij daardoor toch een zetel krijgt. Omdat hij toch een wat andere koers voorstaat dan Sap, kan daar een voorkeurstem een verschil maken.
Een andere reden om een voorkeurstem uit te brengen is omdat je daarmee een punt wil maken. Na veel interne discussie is Samsom eerste geworden op de lijst van de PvdA. Het zou goed kunnen dat jouw voorkeur uitging naar bijvoorbeeld Ronald Plasterk, dus daar kan je dan een voorkeurstem op uitbrengen.
Heb je al die overwegingen niet, zou ik gewoon voor de eerste op de lijst stemmen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Inmiddels heb ik de website voor je gevonden waar je om vroeg: een kieswijzer voor individuele leden, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de kieswijzer!
Ik kwam uit op een mevrouw waarmee ik raakvlakken had qua werk ^^

Andere antwoorden (5)

degenen die het liefste willen (of warvan men denkt dat ze het het beste zullen doen staan bovenaan.
De anderen moeten het van voorkeursstemmen hebben om echt gekozen te worden. Halen ze dat aantal stemmen niet dan gaan hun stemmen verloren. heeft met kiesdrempel te maken. je kunt dus het beste zo ver mogelijk bovenaan de lijst je vakje rood maken
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat de stem dan ook niet meer naar de partij??
Antoni
11 jaar geleden
Jawel, die stemmen gaan naar de partij. In principe komen de kandidaten bovenaan de lijst in de Tweede Kamer, behalve als iemand lager op de lijst heel veel voorkeursstemmen heeft gekregen. Dan komt die persoon in de Kamer en de laagste van de hoger geplaatsten niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt antoni!
Kijk op de website van jouw partij. Als je geen van de kandidaten kent heb je ook geen voorkeur dus dan stem je gewoon op nr.1. Als de site meer info geeft over de afzonderlijke kandidaten dan kun je er een uit kiezen die jou het meest aanspreekt en dan kruis je die aan in het stemhokje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag zelf kiezen op wie van de partij je stemt. Hiervoor bestaat geen stemwijzer.

Wil je liever op een vrouw dan op een man stemmen, dan kan dat (of andersom). Wil je op iemand stemmen uit jouw woonplaats of jouw provincie, dan kan dat (als er iemand uit jouw woonplaats of provincie op de lijst van de partij staat). Ken je een van de kandidaten al wat beter en heeft hij/zij een goede indruk op je gemaakt, dan kan je op hem of haar stemmen.

Wil je meer informatie over de kandidaten (bijvoorbeeld omdat je het belangrijk vindt dat er iemand met een specifieke deskundigheid voor "jouw" partij in de Kamer komt), dan kan je terecht bij het partijbureau of hoofdkantoor van de partij, waar je op wil stemmen.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het maakt niets uit.
Naar gelang het aantal behaalde zetels, zijn het toch altijd de bovenste op de lijst die plaats mogen nemen in de kamer.
Uitzondering is als een lager geplaatste kandidaat genoeg stemmen krijgt waardoor hij een eigen zetel in de kamer verdient, maar dit is heel erg zeldzaam. Dus kruis er gewoon 1 aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 'truukje' is om op de eerste onverkiesbare vrouw op de lijst te stemmen. Als veel mensen dat doen komen er eindelijk meer vrouwen in de kamer.
Of dat uiteindelijk positief uitpakt is niet zeker, maar de verhouding mag wel wat meer richting 50/50 (of 75/75 zo je wilt...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@adrie ghehe, dat is nog niet eens een slecht idee ;3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je nou wat de eerste 'onverkiesbare' vrouw is? Je weet toch nog niet hoeveel zetels de partij uberhaupt gaat krijgen?
Een goede reden om voor een specifiek lid te stemmen is zijn of haar portfolio (specialisatie) en hoe goed die dat heeft gedaan.

Je zou bijvoorbeeld iemand heel goed kunnen hebben zien optreden in het belang van groene energie, of bedrijvigheid, milieu, Europa, of wat jij maar belangrijk vindt.

Of misschien vind je iemand zijn/haar stijl van debatteren heel sterk.