Wat zijn concrete gevolgen voor mensen met een Wajong uitkering nu de gemeente deze uitkering van het UWV overneemt?

Is hier iets over te zeggen? Verschilt dit per gemeente, en heeft elke gemeente voortaan bijvoorbeeld een ander proces van keuren? Is er iets te zeggen over of er een verschil komt in de hoogte van de uitkering? Dit soort dingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De hele wet werken naar vermogen is controversieel verklaard en gaat dus voorlopig niet door. Wat er uiteindelijk mee gaat gebeuren, weet niemand.

ALS de WWNV door was gegaan zoals voorgesteld, zou de belangrijkste wijziging zijn dat er een grotere schifting komt tussen mensen die duurzaam en volledig arbeidsongeschikt zijn, en mensen die (eventueel gedeeltelijk) wel zouden kunnen werken met aanpassingen of ondersteuning. Die eerste groep zou dan 75% van de maatman blijven ontvangen (zoals het nu onder het UWV ook is) en de tweede groep zou 70% ontvangen. Voor zover ik weet komt de verhoging bij hulpbehoevendheid (waarbij de uitkering verhoogd kan worden tot 85% of 100% van de maatman) te vervallen, dus dat betekent dat voor die groep het inkomen met 25% of zelfs 30% kan dalen. Voor veruit de meeste Wajongers is dit echter niet relevant, en is er of geen daling, of een daling van 5%.

Een ander knelpunt zoals ik dat zie zou zijn de vorm van ondersteuning, want de groep van duurzaam en volledig arbeidsongeschikten zou dan dus helemaal geen recht meer hebben op voorzieningen, waardoor je dus ook niet kúnt werken als je bijvoorbeeld afhankelijk bent van vervoer. Blijkbaar snapt men niet dat je in theorie 100% arbeidsongeschikt kunt zijn, maar dat met veel aanpassingen en creativiteit soms toch een functie volledig op de persoon aangepast kan worden (sorry, persoonlijk frustratiepunt).

Daarnaast is het compleet onduidelijk hoe de voorzieningen onder de gemeente precies in elkaar zitten, en omdat er sowieso minder geld komt, werd er behoorlijk gevreesd dat mensen die alleen met dure aanpassingen kunnen werken, onder de WWNV misschien in het geheel niet meer zouden kunnen werken.

Anders verschilpunt: voor de nieuwe gevallen zou de partner- en vermogenstoets gaan gelden, waardoor dus iemand die na het ingaan van de WWNV een Wajong aanvraagt, deze weer kwijt zou raken zodra hij/zij gaat samenwonen of trouwen. Ook wanneer je teveel vermogen hebt, zou je dit dan - net als in de Bijstand - eerst op moeten maken.

Maar - nogmaals - de wet gaat vooralsnog niet door, en of hij later eventueel in aangepaste vorm alsnog doorgaat, zal de toekomst uit moeten wijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar zijn de meningen over verdeeld. Wel staat vast dat werkgevers met zeer veel instanties te maken krijgen nu elke gemeente belast is met de uitvoering in plaats van een centraal orgaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
De plannen voor overheveling zijn al enkele jaren oud en hier is wel kritiek op. Volgens mij gan de regels pas in 2013 in. Het doel is natuurlijk het verlagen van het aantal mensen met een uitkering.

In 2011 heeft het FNV een rapport geschreven over de effecten van de overheveling van de uitvoering van het UWV naar gemeenten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een samenvatting van het rapport:

- financieel nadelig voor de Wajongers
- missen expertise bij gemeenten t.o.v. gebundelde expertise bij het UWV
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Mozzy,

De veranderingen in de Wajong volgens de Wet Werken naar Vermogen gaan waarschijnlijk niet door.

Vooralsnog neemt de Gemeente de Wajong-uitkeringen niet van UWV over.

Na de verkiezingen van 12 september 2012 wordt een nieuwe regering gevormd. De nieuwe regering bepaalt of er alsnog een wetsvoorstel komt.

Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/PwiL7d

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare