Optreden politie bij achtervolgingen. Zie uitleg.

Hoi allemaal.

Laatst was er een politieachtervolging op de snelweg vlakbij ons. Met helikopter, alles erbij.

Dit zette mij aan het denken. Geeft de Politie in Nederland ook wel eens een tikje tegen de achterkant van de bumper om zo de auto te laten "spinnen"? Dit gebeurt in andere landen namelijk wel (oa Amerika).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

In princip doet men dat in NL niet, tenzij er een direct en acuut gevaar voor anderen is en deze oplossing dat voorkomt. De politie hier zal eerder afstand nemen en eventueel zelfs de criminelen laten gaan wanneer het te gevaarlijk wordt. en reken maar dat op de americaanse wijze mensen van de weg te drukken een gevaarlijke actie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe niet. Meestal is het beter de auto gewoon te laten rijden tot de benzine op is. Een tikje geven is gevaarlijk voor het overige verkeer en de agenten in die auto. Zelfs als het op dat moment rustig is zal de vluchter hierdoor nog sneller/gevaarlijker gaan rijden en meer op de politie letten.

Maar in uitzonderlijke situaties zal de politie dit wel doen. Als iemand om een bus met een klas kinderen inrijdt en de politie kan dit met een tikje voorkomen zal dit, als het veilig voor de agent kan, zeker gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gebeurt absoluut! Zware criminelen worden echt van de weg gereden als dit nodig is om ze tot stilstand te dwingen. Ook al raakt een politieauto hierdoor zwaar beschadigd! Het zal echter niet dagelijks gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat doen ze, alleen in de ver. staten zijn ze veel verder daarin, daar laten ze het ook op tv zien... Wij kunnen dat nog niet laten zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen de politie bestaan er arrestatieteams. Deze teams worden wel degelijk opgeleid om in dringende situaties auto's uit te schakelen. Denk daarbij niet aan de taferelen die je op televisie ziets waar men botsautootje aan het spelen is. Om een auto uit te schakelen hoef je maar 1 goed geplaatste tik met je eigen auto uit te delen, echter dit moet je wel leren.

Het is in ons kleine Nederland handiger om goed gebruik te maken van communicatie middelen om te zien waar de " crimineel" heen gaat en hem op het juiste moment aan te houden.

Denk niet dat je als politieman de dood van bv een jongen van 16 jaar zonder rijbewijs die de auto van zijn vader leende en daarom niet wil stoppen, op je geweten wil hebben. Doordat je hem "even" van de weg drukt met alle risico's die daar uit voort vloeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ik me niet voorstellen, het risico voor beide partijen is veel te groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat gebeurt niet. Het risico dat het mis gaat is te groot. Wanneer er wat ernstigs gebeurt dan heeft de politie toch echt fout gehandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het gaat om een echt grote misdaad.
Dan kan een politie idd. zo'n tikje geven, als echt niet anders meer kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die TimB;

Dat soort acties wordt de gewone Nederlandse pliesies niet geleerd, enkel de mensen van arrestatieteams of bijstandseenheden. De kans dat je dat op het Acht Uur Journaal zult zien over een een actie in ons land is dus heel klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van niet omdat de Nederlandse politie er niet op getraind is het is niet zo dar zij er even tegen de achterkant van een auto aan rijden en klaar is kees daar is ontzettend veel oefening voor nodig en daar is in Nederland geen geld en tijd voor.