Als de Britse politie de Ecuadoriaanse ambassade binnenvalt is dat een oorlogsverklaring?

Of mogen zij dit onder internationaal recht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Een ambassade is "buitenlands grondgebied" in dit geval dus Ecuador en een dergelijke aanval kan inderdaad gezien worden als geweld tegen Ecuador.
Dit mag onder geen beding, ook niet onder het zogenaamde internationaal recht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet onder internationaal recht, maar dat is ook niet van belang. Het gaat om de wet in het land waar de ambassade staat, Groot-Brittanië. En daar is een wet, die het mogelijk maakt om de ambassade waar Assange zit binnen te vallen:

"The notes, published by Britain on Thursday, said ominously that keeping Assange at the embassy was incompatible with international law. They added: "You should be aware that there is a legal basis in the U.K. – the Diplomatic and Consular Premises Act – which would allow us to take action to arrest Mr. Assange in the current premises of the embassy.
Britain passed the law in 1987, after a deadly shooting in 1984 in which a Libyan diplomat opened fire on demonstrators from within his country's London embassy, killing a British police officer."

Dus, in 1987 is er een wet in Engeland aangenomen dat je inval kunt doen in een ambassade, na een schietpartij bij de Libyers. Ik ben benieuwd of ze dit gaan doen. Ze kunnen Ecuadorianen ook de opdracht geven te verhuizen. Dat is onmogelijk zonder dat Assange gepakt wordt.
11 jaar geleden
AWM
11 jaar geleden
Er is een wet aangenomen na die schietpartij waarin het gewoon mag. Daarvoor hoeft er niet eerst geschoten te worden.
Engeland kan de ambassade binnenvallen maar dit zal internationaal niet worden geaccepteerd en tot grote politieke rellen leiden.
Een oorlogsverklaring is het geenszins.
Engeland zou ook de diplomatieke betrekkingen met Ecuador kunnen beëindigen.
In dat geval zou men al het Ambassadepersoneel het land uit kunnen wijzen.
De status van het ambassadegebouw vervalt en men kan Julian Assange oppakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Engeland kan volgens de eigen wetgeving de ambassade binnenvallen en dus kan Ecuador dat niet als oorlogsverklaring zien, maar de consequentie is dat de Britse ambassades in het buitenland dan ook het risico lopen dat ze worden binnengevallen. De Britse overheid zal dus netjes op de stoep blijven staan.