Ik zou graag nog eens een oud NSB-er of SS-er willen spreken over 'die tijd', hoe moet ik dit aanpakken?

Laat ik voorop stellen, ik ben zeker geen aanhanger van dit gedachtegoed alleen die tijd interesseert mij dusdanig dat ik nog een keer echte verhalen uit die tijd wil horen van die mensen. Op het internet is alles maar vertekent en is de geschiedenis natuurlijk geschreven door de overwinnaars. Kan dit zomaar en waar moet ik dan in godsnaam beginnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Misschien dat je via oorlog en verzetscentra of oorlogsmusea 's of stichtingen meer te weten kunt komen? Misschien dat ze je daar aan een adres kunnen helpen van iemand die er wel over wil praten. Maar ik vermoed dat de meeste mensen die nog leven er niet graag meer aan herinnert willen worden. Zeker niet als ze "fout' zijn geweest in de oorlog. Ik ga de adressen van musea en stichtingen e.a hier niet allemaal opschrijven maar met Google zijn er genoeg te vinden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk zul je je moeten beperken tot door NBS ers geschreven lectuur.
Als er nog oud NSB ers in leven zijn en ook nog nog tot verstandig spreken in staat zijn, gat het dan toch om mensen die als jong broekje tot de NSB of de Nederlandse SS zijn toegetreden.
Vaak traden zij niet toe uit overtuiging, maar omdat hun omgeving het Nationaal Socialistisch gedachtegoed was toegedaan.
De echte diehards uit de 30 er jaren zijn inmiddels overleden.