Q koorts :hoe ontstaat die nou eigenlijk?Moet er geen grens zijn hoeveel geiten er bij elkaar mogen zijn in een stal?

Vanavond op het nieuws zag ik dat ze veel geiten gingen afmaken.Ik vind het verschrikkelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die geiten zouden zowiezo afgemaakt worden, alleen ietsje later... Nu hebben ze zinloos geleefd en gestorven, dat is zo, maar aan de andere kant: zonder de q-koorts was de enige zin ervan een lekker hapje op je bord of in je glas, zij zullen daar zelf echt de zin niet van in zien.

Het beste antwoord

De ziekte is voor het eerst beschreven door Edward Holbroock Derrick bij slagers in een slachthuis in Brisbane, Queensland, Australië. Omdat de oorzaak van de ziekte toen nog niet bekend was, werd deze de “query fever” genoemd (vandaar "Q-koorts"). In 1937 werd de bacterie voor de eerste keer geïsoleerd door Frank Macfarlane Burnet en Mavis Freeman als een Rickettsia-soort. H.R. Cox en Davis isoleerde in 1938 het pathogeen uit teken in Montana, Verenigde Staten en beschreven de overdracht van de ziekte. De bacterie kreeg in datzelfde jaar de Latijnse naam Coxiella burnetii. Tegenwoordig wordt de bacterie niet meer tot de Rickettsiae gerekend.

De mens kan niet alleen besmet worden door koeien, schapen en geiten, maar ook door honden, katten en vogels. Besmetting kan optreden door inademing van besmet stof van stallen, weilanden, ruwe wol en dierenhuiden, door direct contact met besmette dieren en door het nuttigen van besmette rauwe melk of onvoldoende verhitting van besmet vlees. Met name het verwaaien van ingedroogde en op weilanden uitgereden mest zorgt voor verspreiding van de bacteriën naar de mens. Eén enkele bacterie is voldoende om besmet te raken. De incubatietijd is 9 tot 40 dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje babyfaced
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord ,voor mij het beste antwoord!
Ik wens je een goed 2010 en tot ziens op GV ,groetjes van Josephina .

Andere antwoorden (1)

q koorts is een bacterieziekte en verspreid zich doordat de bacterien in mest, bloed,stro,etc in leven blijven en doordat de geiten in de stal door de mest en stro met elkaar verbinding hebben kan deze bacterie zich door de stal verspreiden,ook door sperma en de nageboorte en de afgestoten vrucht (bij spontane abortus als gevolg van de ziekte)is verspreiding mogelijk.
Aangezien het beperken van het aantal dieren geen garantie geeft dat de ziekte zich niet verspreid heeft het geen zin om een maximum aan het te houden dieren te stellen. Ook hobbygeiten en dieren van een kinderboerderij kunnen de ziekte hebben en verspreiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is daar geen middel voor de dieren te genezen ,waarom moeten ze worden afgemaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dieren genezen is geen optie omdat op dit moment de ziekte zover verspreid is dat de volksgezondheid van de mensen in de omgeving in gevaar komt ook op een afstand van 1500 meter is de ziekte nog besmettelijk ook voor mensen,deze maatregel die overigens door de boeren niet als prettig ervaren word (ook boeren houden van hun dieren ook al is het hun broodwinnig) maar als een noodzakelijk kwaad is in eerste lijn bedoelt om de ziekte onder controlle te krijgen en de ziektedruk te verminderen tot een aanvaardbaar nivo waarna men weer kan overgaan tot gericht bestreiding en genezing van de eventuele overgebleven zieke dieren na de ruiming .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het zo triest :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker is het triest,maar wel noodzakelijke realiteit