Waarom worden er soms punten of spaties in het BSN gezet?

dummy text

"Het BSN nummer bestaat officieel uit nummers en punten." Waar is dat gedocumenteerd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (6)

Wat is "BSN" ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
BSN: burger service nummer het vroegere sofi nr.
Het BSN nummer bestaat officieel uit nummers en punten. Echter de diverse bedrijven die bsn nummers registreren hebben daar verschillende schrijfwijzes voor. Spaties zoals bij telefoonnummers of alles achter elkaar. Vaak vind dat zijn oorsprong in de sytemen waarin het wordt opgeslagen. Zelfde geld voor bankrekeningnummers die hebben officieel ook punten. (12.34.56.789)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het "BSN nummer" bestaat niet...
om het leesbaarder te maken / leesbaar te houden. bij 1000 schrijven toch ook veel mensen 1.000..?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
om het leesbaarder te maken en vergissingen te voorkomen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het oorspronkelijke sofi-nummer (wat later BSN is geworden) stamt uit enkele decennia geleden (wanneer is dat ook weer ingevoerd? Ruim twintig jaar geleden, maar welk jaar was dat). toen iedere Nederlandse burger dat nummer kreeg toegewezen, was dat op schrift. Dat nummer had een bepaalde indeling: vier cijfers, een punt, twee cijfers, een punt, drie cijfers. Waarom het Rijk voor die indeling heeft gekozen, weet ik eigenlijk niet, maar het is de indeling die je bij het BSN vaak weer tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
...en de vraag is dus waarom het Rijk voor die indeling heeft gekozen.. Overigens het BSN de OPVOLGER van het sofinummer en is het niet zo dat het sofinummer ineens het BSN is geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag die je stelde was waarom er soms punten of spaties worden gezet. Dit is een nieuwe vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, hoor, mijn vraag is nog steeds waarom er soms punten of spaties in het BSN worden gezet. Het Rijk doet dat namelijk ook compleet willekeurig, zo lijkt het.
Het BSN (Burger Service Nummer) vroeger het sofi-nummer wordt in een bepaalde structuur gezet vooral voor het overzicht en de werkbaarheid daarvan.

Daarnaast nog een leuk feitje, het bestaat uit 9 cijfers en elk BSN doorstaat de zogenaamde 11-proef. Als je BSN is ABCDEFHI dan is (1*A)+(2*B)+(3*C)+(4*D)+(5*E)+(6*F)+(7*G)+(8*H)+(9*I) altijd een veelvoud van 11

Dus niet elke willekeurige combinatie van 9 cijfers kan ook een sofinummer zijn.