Waarom is het fascisme rechts?

Ik vraag me af waarom het fascisme rechts wordt genoemd terwijl in het fascisme past dat armoede wordt bestreden met veel overheidsbemoeienis bij de beslissing hoe het financiële bezit van grote ondernemingen wordt uitgegeven. Het economisch liberalisme, wat ook rechts is, streeft hier niet naar en de linkse ideologieën juist wel.

Ik neem aan dat het niet vanwege het nationalisme is, want de Sovjet-Unie handelde ook heel nationalistisch.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (4)

Dit is puur de mentaliteit van mensen. Fascisme is antiliberaal en anticommunisme maar wel nationalistisch. Het nationalisme wordt zeker in Nederland gezien als "politiek rechts". Mensen die het fascisme rechts noemen weten ook vaak niet wat het betekend; dit omdat linkse mensen de mentaliteit hebben rechtse gedachtes te demoniseren; kenmerk is dan ook vaak; "Links weet het beter".

Groot deel van politiek linkse personen roepen rechtse mensen met een nationalistisch beeld een fascist, dit omdat het fascisme een nationalistisch draagvlak heeft. Echter vergeten de "linkse" personen de gedachte over socialistisch beleid die de toenmalige partij uit Italïe, de Fasci di Combattimento had.

Wanneer je punten van de "Fasci di Combattimento" bekijkt is het socialistisch (gelijkheid) maar wel gebaseerd op nationalistisch niveau. In die zin is het socialistisch rechts, echter worden deze termen, zeker in Nederland niet gebruikt.

Dus waarom is het fascisme rechts? Dit heeft te maken met het nationalisme wat men kenmerkt als rechts.

Links en rechts zijn vreemde benamingen die nog worden gebruikt; links en rechts waren eigenlijk de zetels die vroeger links en rechts in de 2e kamer waren verdeeld; partijen die rechts zaten van de kamer waren vaak conservatief en links zaten vooral de arbeiders partijen en de socialisten.

Ga je het dus feitelijk bekijken, dan kun je niet spreken over links en rechts. Feitelijk is het fascisme een socialistische partij op nationalistisch gebied. Het fascisme krijgt in Nederland alleen een beeld voor het demoniseren en het negatief weg zetten van een nationalistisch gedachte; hierbij vergeten ze helaas hun eigen socialistische gedachte. Zou je naar de huidige partijen kijken dan komen de SP en de PVV in de buurt van fascisme; zij hebben nationalistische en socialistische punten.

Liberale partijen staan hier ver en ver buiten terwijl de VVD als liberale partij de meest rechtse partij van Nederland is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Zou je naar de huidige partijen kijken dan komen de SP en de PVV in de buurt van fascisme; zij hebben nationalistische en socialistische punten."?????
Sorry, maar je hebt wel een hele vreemde theorie als je de SP hierbij betrekt. De SP is links, en een zeer sociaal bewogen partij. Bij fascisme heeft één partij of persoon alle macht. Het fascisme is beslist anticommunistisch, antiliberaal en extreem nationalistisch. Door middel van partijmilities (in uniform), massademonstraties en verheerlijking van de leider probeerde men het volk tot een eenheid te smeden. Je antwoord raakt dus kant nog wal.
In een fascistische ideologie wordt NIET aan armoedebestrijding gedaan.
De overheidsbemoeienis met grote ondernemingen is vooral gebaseerd op het nationalistische van het fascisme.
Men wil niet dat geld naar het buitenland wegvloeit, want
het fascisme streeft naar de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.
De werken "tot algemeen nut" waren niet bedoeld als armoedebestrijding, maar tot verbetering van de economie, van het EIGEN land.

Het fascism is anti-communistisch.
Het feit dat communisme ook nationalistisch is, dat ze dat allebei zijn, wil toch niet zeggen dat beide ideologien verder
hetzelfde willen?
Extreem links en extreem rechts hebben zeker overeenkomsten. Zoals de bestuursvorm, totalitaire dictatuur.

Maar ook grote verschillen.
* De fascistische economie bestaat uit kapitalistische bedrijfsvormen onder staatstoezicht. Hitler had goede relaties met grootindustriëlen en bankmagnaten, die hem steunden met zijn campagne.
Grote verschillen in inkomen en bezit.
* In de Sovjet-Unie waren alle bedrijven staatsbedrijven, bestuurd door "gewone" mensen. Er was geen eigen bezit, niets. Alles was van iedereen.
De hele theorie van Marx was erop gericht om inkomensverschillen weg te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grote aanhang van het fascisme kwam voort uit de beloften, de propaganda EN:
uit het feit dat alle tegenstand gewoon weggewerkt werd. Het gaat niet om grote aanhang,
het gaat om de BASIS van de ideologie:
Fascisme: dictatuur. Geen samenwerken, maar opleggen.
Communisme: alles voor het volk. Hoe die ideologieën in verschillende landen werken uitgewerkt en in stand gehouden, dat is weer
een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De begrippen links en rechts zijn abstract em moeilijk uit te leggen. Links is eigenlijk sociaal en progressie terwijl rechts vanouds concervatief en kapitalistisch is. Oftewel. Progressie betekent" positieve verandering. Conservatief " we laten het bij het oude. Dat wil dus zeggen kapitalistisch. Dus de rijken rijk en de armen arm. Een beetje zoals de vvd nu. Facisme wordt aan rechts gekoppeld maar is eigenlijk een apart begrip. Zoals anarchisme dat ook is. De positieve uitleg ligt aan de de politieke voorkeur. Ik zie dat deze vraag direct een discussie oproept en de rechtsen zich direct gaan verdedigen. Dat zegt genoeg, denk ik.
Eigenlijk moeten wens eerst afvragen wat links en wat rechts is. Daarna moeten we kijken wat het fascisme inhoudt. De terminologie links rechts komt voort uit de plaatsen in het Franse parlement na de Franse revolutie. Links van de voorzitter zaten de liberalen, antiklerikalen, internationalisten en nationalisten. Rechts de klerikalen en aanhangers van het behoud van het ancien regime (conservatieven). Echter vandaag zijn de standpunten duidelijk geëvolueerd. Rechts is niet per definitie klerikaal, of koningsgezind. Sinds Marx is het links gedachtengoed filosofisch verankerd. Dit is bij rechts minder duidelijk. Toch zijn er enkele duidelijke kenmerkende duiden: links is meer geneigd de staat te doen fungeren als protector van haar burgers. doch hoe meer staat, hoe minder individu. Rechts is dan geneigd minder staat en dus meer individu te promoten. Als je dit extreem doortrekt zal links uitmonden in een totalitaire staat waar er weinig onderscheid mag bestaan tussen de individuen. Als je rechts extreem doortrekt krijg je het egoïstische individu met alle vrijheden en een minimale staat. Waarom het fascisme bij extreem rechts werd gevoegd, hadden ze echter zelf niet zo begrepen. Mussolini zelf was een marxist, en steunde de revolutie in Rusland. Zelf wou hij ook een socialistische revolutie in Italië met hemzelf als sterke leider. Mussolini zou echter een eigen weg bewandelen, losbandige de socialisten, los van liberalen en katholieken. De redenen om aan te geven dat fascisme rechts zou zijn: niet antikapitalistisch. Nationalisme is noch links noch rechts. Het wordt nu echter voorgedaan alsof nationalisme rechts is, maar er zijn meer voorbeelden van duidelijk links nationalisme: Sovjet Rusland, communistisch China. De redenen waarom fascisme links zou zijn: collectivisme en de staat boven het individu met inperken van individuele vrijheden. Als conclusie kunnen we besluiten dat het verkeerd is geweest het fascisme rechts in te delen. Het fascisme kan zich bedienen van op dat moment gunstige aanvaardbare ideologische strekkingen en gebruikt wat het nodig acht om zijn macht op het individu te claimen. In de tijd van Mussolini was dat een nationalisme en ook het socialisme sprak mensen aan. Als we nu terug een fascisme aan het werk zien, zal het een religieus islamitisch fascisme zijn. Of dit links of
rechts is, is irrelevant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geweldige uitleg. Bedankt. Mijn historische kennis is aanzienlijk minder groot. Mijn mening hetzelfde.
Het fascisme (Italiaans: fascismo) is een extreme vorm van autoritair nationalisme en is antidemocratisch, anticommunistisch, antiliberaal, antiparlementair en anti-intellectueel. Het is een politiek stelsel dat onder meer werd ingesteld in Italië van 1922-1943.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het fascisme (Italiaans: fascismo) is een extreme vorm van autoritair nationalisme en is antidemocratisch, anticommunistisch, antiliberaal, antiparlementair en anti-intellectueel. Het is een politiek stelsel dat onder meer werd ingesteld in Italië van 1922-1943. Need i say more?
Bronnen: