Een partij die direct voor de Duitsers werkte was er niet. Engeland is niet bezet geweest door de Duitsers en direct werken voor de Duitsers was op die manier dus niet aan de orde zoals de NSB heeft gedaan in Nederland.

Echter waren er in die periode wel degelijk fascistische partijen en groepen in Engeland (zoals over geheel Europa het geval was). Twee ervan waren de National Socialist League (http://en.wikipedia.org/wiki/National_Socialist_League) en de British Union of Fascists (http://en.wikipedia.org/wiki/British_Union_of_Fascists).

Of deze partijen bij een inname van Engeland waren gaan werken voor de Duitsers zal voor altijd een vraag blijven. Echter is het wel aannemelijk dat de Duitse nazi's (bij voldoende bereidwilligheid en aanpassing naar hun regels) gebruik hadden gemaakt van deze groeperingen, of in ieder geval één ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet was er in Engeland geen partij zoals in Nederland wel het geval was. Maar de Engelsen waren wel heel erg bang voor de "vijfde colonne" dit is een soort van verzamelnaam voor (land)verraders.
11 jaar geleden
Ja, die was er. De National Socialist League. Ze werken niet voor de Nazi's, ze sympathiseerden er mee.
Wel werd een van hun ter dood veroordeeld wegens landverraad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja de engelse fascisten English fasisme