Rood in het verkeer betekent 'gevaar' je moet stoppen voor een rood stoplicht en pas op borden hebben een rode rand etc. Daarnaast valt het op, dus daarom zijn brandweerauto's rood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat (toen de eerste brandweerwagens gebouwd werden) er gedacht werd dat "rood" het meest opvallend was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal juist, nu is men erachter gekomen dat rood in de schemer tot donker eigelijk heel slecht te zien is dan is mintgroen véél beter zichtbaar maar men is zo gewent aan rood dat men dat toch maar behoud
De brandweer is van oudshere vaak rood. In het verleden is er geëxperimenteerd met verschillende kleuren zoals geel en oranje. Omdat hierdoor veel verschillende kleuren voertuigen ontstonden en de overheid toch wilde streven naar uniformiteit

In 1992 heeft het Ministerie van Binnenlandse zaken ontwerpbureau Studio Dumbar opdracht gegeven om een uniforme striping te ontwikkelen voor de politie. Dit is ingevoerd met de samenvoeging van de gemeentepolitie en de rijkspolitie in 1993.

Omdat de striping een groot succes was zijn er andere varianten gemaakt voor de brandweer en ambulancediensten. Het idee was dat alle hulpdiensten zo uniform zouden rijden en herkenbaar zouden zijn.

In deze striping is alles vast gelegd. Van de kleur van de voertuigen tot de exacte plaatsing van de strepen. Een brandweer voertuig heeft de kleur rood (RAL 3000) met reflecterende witte en blauwe diagonale strepen van 118 mm breed onder een hoek van 40 graden t.o.v. horizontaal en rode reflecterende stippen als contourmarkering.