Wat is de reden dat de overheid het kopen op afbetaling niet verbiedt ?

Dit vraag ik me af omdat steeds meer mensen in de financiele problemen zijn gekomen, en velen niet lijken te overzien wat de gevolgen zijn van het kopen op afbetaling.
De schuldenlast van Nederlandse huishoudens loopt op,waarom kunnen bedrijven toch doorgaan met de verkoop van hun produkten op afbetaling ?

Toegevoegd na 3 uur:
İk bedoel met het kopen op afbetaling geen hypotheken of leningen bij banken maar het kopen van produkten zoals elektronica,auto's etc met de tekst : nu halen over 1,2 of 3 jaar betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een verbod om op afbetaling te kopen, zou de hele Nederlandse economie platleggen. Niet alleen zou de huizenmarkt volledig instorten (vrijwel elke woningbezitter heeft immers een hypotheek, dus lening), ook de verkoop van auto's en andere duurzame gebruiksgoederen zou dan ernstig stagneren. En bedrijven die hun inkomsten via die sectoren verwerven (makelaars, autoproducenten, banken, winkelbedrijven) zouden op grote schaal failliet gaan.

Zowel het bedrijfsleven als de overheid zijn afhankelijk van leningen. Bedrijven kunnen niet uitbreiden en geen nieuwe producten ontwikkelen zonder daarvoor geld te lenen. Voor de overheid geldt hetzelfde: het rijk, de provincies en de gemeenten lenen vele miljarden om hun taken uit te kunnen voeren. Dat is ook de oorzaak van de torenhoge staatsschulden die nu tot de economische crisis hebben geleid. Maar zonder die leningen zouden landen als Nederland nooit zoveel welvaart hebben kunnen opbouwen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar we leven in een kapitalistische maatschappij met bedrijven/producenten die er alles voor over hebben om ons, consumenten, hun producten en diensten te laten kopen. Ze bedenken aan de lopende band nieuwe producten en diensten (waarvan de meeste niets toevoegen aan ons bestaan) en willen die aan ons verkopen. Daartoe proberen ze ons op alle mogelijke manieren te verleiden: door fraaie verpakking, allerlei (valse) beloften, door in te spelen op onze hebzucht, door prijsacties etc. Twee producten springen eruit: het mobieltje wat je gratis krijgt bij een telefoonabonnement (en daar maken we "allemaal" dankbaar gebruik van) en de printers die bijna voor niks worden aangeboden. Voor de inktcassettes moet je vervolgens de hoofdprijs betalen.
Als iedereen 500/600 euro zou moeten betalen voor z'n iPhone, zou de helft van die dingen waarschijnlijk onverkocht op de plank blijven liggen. En die automerken die je de helft van de prijs over x jaar laten betalen, zouden dat nooit doen als de vraag naar auto's groter was dan het aanbod. Eerlijk gezegd zal ik zelf nooit iets kopen waarvoor ik geld moet lenen (ook geen huis). Maar ja, het gaat om transacties tussen 2 particuliere partijen, waarbij ook de verkoper risico loopt. Behalve de verplichting om in reclames duidelijker te wijzen op risico's, denk ik dat de overheid er nauwelijks iets tegen kan doen. En dat wil die overheid ook niet: consumenten hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

Andere antwoorden (3)

Omdat dat ingrijpen zou zijn in de privé sfeer van burgers.
Daarbij zijn er meer mensen die wel aan hun financiële verplichtingen voldoen, dan andersom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overheid vind dat wij burgers slim genoeg zijn om te beslissen of het wel of niet verstandig is. Daarbij komt dat als de overheid kopen op afbetaling verbied moeten ze ook andere dingen zoals hypotheken gaan verbieden en dat willen we ook niet. Wel heeft de overheid er eisen aangesteld,zo moet er bij een reclame het alom bekende ''geld lenen kost geld'' zijn. Dat laatste werkt trouwens goed,is uit onderzoek gebleken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kopen op afbetaling of het doen van periodieke betalingen is een afspraak tussen twee partijen, zowel privaat als tussen private partijen en overheid. Je kan het maandelijks verstrekken van huurtoeslag of de maandelijkse verrekening van hypotheekrente aftrek als afbetaling van de overheid aan de burger zien. Hetzelfde geldt ook voor energienota's, ziektekostenverzekering en dergelijke.

Als je dat niet meer toestaat zijn heel veel mensen niet eens meer in staat de woonlasten te dragen. Kortom, of je krijgt hele complexe wetgeving die niet of nauwelijks controleerbaar en te handhaven is of de hele economie valt op zijn gat.

Daarnaast is het de vrijheid van iedereen om zichzelf in de problemen te brengen door een duur telefoon abonnement met een heel mooi toestel te prefereren boven het betalen van de energierekening zodat je in de winter warm zit.