Zijn er dorpen in Nederland die eerst stad zijn geweest maar door bijv. vertrek van veel mensen of weinig nieuwgeborenen weer dorp zijn geworden?

http://www.goeievraag.nl/vraag/dorp-stadhuis.354192

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja. 't Was wel heel lang geleden, maar het dorp Ameide in Zuid-Holland heeft tussen 1277 en 1527 stadsrechten gehad. Dat deed Floris V omdat het op een strategische plaats, langs de Lek, lag. Als gevolg van de strijd tussen de adellijke families Van Arkel en Van Brederode verloor het die rechten weer.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lastig te beantwoorden, want er is geen definitie van wanneer een plaats een 'stad' is en wanneer een 'dorp'. In vorige eeuw hing dat af van de vraag of de 'stad' stadsrechten had. Den Haag had die niet en was dus geen stad.

Om nog een opmerking van Wikipedia aan te halen:
"Of een plaats als stad gezien wordt hangt ook af van de bevolkingsdichtheid van het omliggende gebied. Zo wordt bijvoorbeeld Emmeloord door de meeste mensen als stad gezien en Wijchen als dorp, terwijl Wijchen meer inwoners heeft dan Emmeloord."
Computoon
11 jaar geleden
Wognum (een klein dorpje ten noorden van Hoorn) heeft van 1392 tot aan 1426 stadsrechten gehad. Daarna kwam het onder Hoorns toezicht.

Het ontnemen van de stadsrechten was waarschijnlijk vanwege de keuze van het "verkeerde" kamp in de Hoekse en Kabeljauwse twisten.

En zo zullen er vast wel meer zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is misschien geen antwoord op je vraag. Maar veel dorpen waren vroeger eigen gemeentes. Door efficiency slagen gaan gemeentes gewoon samen. Oisterwijk had bijvoorbeeld vroeger stadsrechten, nu valt dit onder Tilburg (noord-brabant). Hoensbroek (gelegen in Limburg) had vroeger stadsrechten, nu is het onderdeel van Heerlen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees je vraag zo: zijn er dorpen die eerst een stad waren maar weer een dorp werden doordat het inwonertal daalde.

Het antwoord daarop is nee. Alleen door die reden werd een stad geen dorp, sterker nog er zijn nog een aantal hele kleine stadjes:

De kleinste plaats met stadsrechten in de Benelux, is de buurtschap Staverden in de gemeente Ermelo op de Veluwe. Het heeft zelfs geen echte kern en in de verspreide huizen die tot Staverden gerekend worden, wonen in totaal slechts ongeveer 40 mensen (2006). Staverden kreeg stadsrechten in 1298, maar ontwikkelde zich nooit tot stad.

De kleinste plaats met stadsrechten die wel als stad heeft bestaan, is het eveneens piepkleine Sint Anna ter Muiden, in de gemeente Sluis in Zeeuws-Vlaanderen op de Belgische grens, met ongeveer 50 inwoners (2006). Het Achterhoekse stadje Bronkhorst (gemeente Bronckhorst), met 130 inwoners (2006), profileert zich weliswaar toeristisch als kleinste stad van Nederland maar komt op de derde plaats.

De kleinste stadskern van België is het Waalse Durbuy met zowat 400 inwoners inclusief buitengebied. Tot de gemeentelijke herinrichting van 1977 was het ook de kleinste stad van het land. Daar het begrip "stad" in België slaat op de hele gemeente (de stad Durbuy telt zodoende (1 januari 2010) 10.983 inwoners) is sindsdien de West-Vlaamse stad Mesen met 950 inwoners inclusief buitengebied (1 januari 2010) de kleinste stad van België. Deze taalgrensgemeente werd niet samengevoegd met andere gemeenten.