Wat was er 20 jaar geleden precies gebeurd, met die moslim mannen die opgevangen werden door NLse militairen maar toch door Mladic geliquideerd waren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor alle details is hier geen plaats, maar op wikipedia staat een redelijk uitgebreid artikel.

De val van Srebrenica op 11 juli 1995 was de inname van de Bosnische stad Srebrenica en de daaropvolgende deportatie van en genocide op naar schatting tussen de 7.000 en 8.000 moslimjongens en –mannen. Het voorvalwordt gezien als de ergste daad van genocide in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog.

De enclave stond onder bescherming van een Nederlands VN-bataljon. De Bosnisch-Servische troepen onder bevel van generaal Ratko Mladić namen met behulp van tanks de stad in. De luchtsteun die de Nederlanders daarom aanvroegen werd geweigerd.

Bij het scheiden van de mannen van de vrouwen en kinderen assisteerde Dutchbat om een en ander ordelijk te doen verlopen. Dat geloof gehecht kon worden aan de belofte van Mladić, dat de jongens en mannen slechts geëvacueerd zouden worden, is gezien de voorgeschiedenis van de oorlog twijfelachtig. Alle gedeporteerden bleken later vermoord of vermist.

Achteraf werd er een onderzoek naar de juiste toedracht ingesteld, dat werd bemoeilijkt doordat de verklaringen van Nederlandse militairen, van VN-verantwoordelijken en van de Nederlandse overheid tegenstrijdig waren. Bovendien ging een fotorolletje met vermoedelijk bewijsmateriaal bij de ("toevallig") ontwikkeling verloren.