Wat is crypto-fascisme en wat is het verschil met fascisme?

Ik heb al veel gegoogled, maar ik kan geen bevredigend antwoord vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Crypto-fascisme en fascisme zijn hetzelfde.

Alleen crypto-fascisme is een aparte term, een beetje beledigend bedoeld.

Zo worden mensen genoemd die ''in het geheim'' bewondering zouden hebben voor het fascisme.

Zij worden dan door anderen eigenlijk een beetje ''uitgescholden'' voor crypto-fascist, een in het geheim fascistisch persoon.

Crypto-fascist dus een soort scheldwoord voor een fascist in het geheim.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een crypto-fascist is iemand die niet openlijk zegt dat hij fascist is, maar wel fascistische opvattingen heeft. In de praktijk is crypto-fascist vooral een scheldwoord of diskwalificatie, die vaak ten onrechte wordt gebruikt. Het is een effectieve manier om iemand buiten een discussie te plaatsen: je hoeft niet meer naar hem te luisteren, want hij is toch maar een crypto-fascist. Een zogenaamd argumentum ad hominem (op de man spelen) of meer in het bijzonder: het argumentum ad Hitlerum, een drogredenering dus.