Traditioneel zaten er partijen links en rechts van het midden in de kamer, dit was ook links en rechts t.o.v. de voorzitter.

Tegenwoordig worden partijen als links bestempels als ze pleiten voor een grote overheid en erg sociaal zijn.
Rechts is pleiten voor vrije markt, kleine overheid en 'conservatief'.

De verhoudingen zijn echter lang niet meer zoals vroeger en velen pleiten dan ook voor het afschaffen van deze termen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Linkse politici zijn voor een grotere overheid die voor haar burgers zorgt. Ze zijn voor een evenwichtigere verdeling van inkomens en ze komen op voor de zwakkere in de samenleving vaak ten koste van de wat rijkere in de samenleving. Hun credo luid gelijkheid!

Rechtse politici zijn voor een kleinere overheid. Ze vinden zijn voor vrijheid van elke burger en willen alles zoveel mogelijk overlaten aan de economie. Ze zijn tegen overheidsingrijpen vinden dat de zwakkere zelf uit hun positie moeten kruipen en denken dat ze er niet uitkomen als ze verwend worden. Vaak komen de rechtse politici op voor de welgestelde burger. Hun credo luid vrijheid!