Vluchten uit Syrië, wat zijn de mogelijkheden in Europa?

Ik heb een vriend in Syrië wonen, waar het levensgevaarlijk is voor hem om te verblijven. Hij zou graag willen vluchten, maar hij vraagt zich af hoe zijn toekomst er uit zal zien in Europa. Zijn voornaamste zorg is of hij hier verder kan studeren aangezien hij daar een universitaire opleiding volgt.
Hij wilt met behulp van een VISA uit Syrië vluchten, moet hij dan alsnog asiel aanvragen?

-Hij heeft in Syrië zijn middelbare school diploma behaald in 2009/2010
-Hij spreekt Engels, Arabisch en Koerdisch

Zijn vragen zijn als volgt:
-Is er een mogelijkheid voor hem om aan een HBO opleiding te beginnen? (Journalistiek)
-Zijn er bepaalde documenten/bewijsstukken van hem vereist om een verblijf in de EU te vergemakkelijken?
-Is er voor hem een mogelijkheid om te werken en studeren als asielzoeker?
-Welk land is het best om naar toe te vluchten?

Ik denk wel antwoorden te weten op de meeste vragen maar ik kan ze niet bevestigen.
Alvast heel, heel(!) erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

Nou sorry ik kan wel 1 van je vraag beantwoorden namelijk waar hij welke land kan vluchten.
Nou namelijk is de beste vluchtland turkije warom?
Namelijk turkije doet alles om vluchtelingen te krijgen uit syrië
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel Syrische mensen gaan naar het buurland Turkije, als hij zich echt niet veilig voelt zou hij daar naar toe kunnen gaan.

Als hij naar Europa zou willen gaan komt er echter heel veel bij kijken zeker qua papieren en procedures.

Als hij naar Nederland zou willen komen om asiel aan te vragen:

Gegronde redenen heeft om in uw land van herkomst te vrezen voor vervolging op grond van ras, godsdienst, nationaliteit, politieke overtuiging of omdat u behoort tot een bepaalde sociale groep.
Gegronde redenen heeft blootgesteld te worden aan een onmenselijke behandeling in uw land van herkomst.
Uw land om ernstige traumatische ervaringen moet verlaten. Het trauma is veroorzaakt door de overheid of door groeperingen die de feitelijke macht uitoefenen in een land. De overheid kan of wil geen bescherming bieden.
Een volledig overzicht van de voorwaarden voor een asielaanvraag vindt u op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Ook staat hier waarom uw asielaanvraag kan worden afgewezen.

Beoordeling asielaanvraag
De IND onderzoekt of u in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning op grond van asiel.

Pas als het geaccepteerd wordt zijn aanvraag om zich te kunnen vestigen in Nederland, kan er verder worden gekeken voor studie/werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U kunt informatie inwinnen bij de dienst immigratie en naturalisatie .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Burgers van een ander land dan een EU-land, die permanent willen verblijven in de Unie, moeten sowieso altijd asiel aanvragen. In het geval van jouw vriend is dit "wettelijk" gezien geen probleem, aangezien hij vlucht uit een land waar oorlog heerst en dus "politiek" vluchteling is. In België (en vooral in Vlaanderen) zou het echter wel lang duren eer hij een opleiding aan een hogeschool of universiteit kan beginnen. Aangezien hij dan eerst een cursus Nederlands moet volgen en moet bewijzen aan de hoger onderwijsinstelling dat hij het Nederlands voldoende machtig is + zijn diploma middelbaar onderwijs eerst "gelijkgesteld" moet worden door de overheid om zich alsnog in te kunnen schrijven.

Oh ja, als hij de Unie binnenkomt mag hij sowieso niet studeren of werken tot hij geregulariseerd is. In die tijd moet hij wel deelnemen aan de inburgeringscursussen en taalcursussen die de overheid oplegt. Daarna is dit wel mogelijk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noorwegen zou een goede keuze zijn omdat het daar economisch goed gaat en ze hem als politiek vluchteling zullen accepteren.
Belangrijk is dat hij met een sterk en waterdicht verhaal komt(waar of niet/waar) en niet (!) eerst andere landen binnen gaat.Dit geldt ook wanneer hij een politieke asiel aanvraag doet binnen andere landen in Europa.
Verder is het van belang dat hij zijn behaalde diploma's meeneemt (bij voorkeur vertaald ook in het engels).Voor elk land geldt dat hij asiel aan moet vragen.
Wanneer hij in een regio woont waar het erg onrustig is is het gunstig voor hem om daar bewijsstukken van mee te nemen,zodat hij dit aan kan tonen.
Als je vriend Koerd is is het van belang dat hij dit kenbaar maakt (Kopieen geboorteakte,+ geboorteakte ouders).Veel Koerden in Syrie werden/ worden vervolgd en zijn statenloos.
Vertel hem verder alle papieren mee te nemen (post) die wezen op gevaar voor hem of familieleden.
Wens je vriend namens mij heel veel sterkte en veel succes !!

Toegevoegd na 17 uur:
Nog 1 opmerking,als je vriend besluit om eerst naar Turkije te vluchten vertel hem dan om vluchtelingenkampen te mijden.Wanneer hij in een dergelijk kamp komt zullen ze hem daar hoogstwaarschijnlijk houden.Dus hij zal verder uit de grensstreek van Turkije moeten trekken ,voor eerste overnachting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen: Laat hem naar Turkije vluchten..dat is het dichtste bij Syrië.

Daarna reis jij naar Turkije en treden jullie samen in het huwelijk.

Wellicht als jullie als getrouwd stel in Nederland aankomen dat hij toestemming krijgt zich hier te vestigen.

Of dit alles wettelijk nog mogelijk is, weet ik niet helemaal zeker..maar je kunt dit allicht bij de overheid informeren.

Ik wens jullie in elk geval heel veel succes!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik dan soms het woord 'makkelijk' gebruikt?