Kost aangifte doen geld?

Ik wil aangifte doen bij de politie vanwege internetoplichting maar ik ben bang dat er zoveel gedoe aan vast zit en dat er veel koste bij komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt aan de situatie..zit je zelf in het software-wereldje en hebt je illegale software, dan ben je de pineut en zou ik geen aangifte doen.
Mocht dit niet het geval zijn, is aangifte gratis.. en kun je zelf bepalen hoe ver je ermee wil gaan.

Het beste antwoord

Aangifte doen is altijd gratis en als je niets doet krijg je zeker weten niets terug. Het is altijd het proberen waard. Weet je welke bank deze oplichter bankiert? Stuur dan ook een brief met bewijsstukken naar het fraudemanagement van zijn bank. Heb je iets gekocht via marktplaats dan marktplaats ook op de hoogte brengen en je aanmelden bij www.opgelichtopinternet.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om iets dat ik via marktplaats heb gekocht en de verkoper beweert dat hij het verstuurt heeft en zelfs het product nog een keer heeft verstuurt. Maar TNT kan toch geen pakketjes achterhouden? Het zou toch uiteindelijk aan moeten komen... Maar ik heb dus niet echt bewijzen tegen hem maar hij heeft ook geen bewijs(de bon) dat hij het heeft opgestuurd. Heb ik dan wel iets tegen hem waardoor ik toch m'n terug kan krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google zijn naam eens en zien of er meerdere personen zijn die hun pakketje niet hebben ontvangen. Als hij geen risico wil nemen, dan zou hij het pakketje aangetekend versturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn rekeningnummer kun je ook googlen, vaak gebruiken ze meerdere namen en email adressen bij oplichting. Hoe lang heeft deze persoon een profiel op marktplaats?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En denk eraan: als iets te mooi om waar te zijn lijkt, check het dan 10000000000x zodat je zeker weet dat je geen kat in de zak koopt en anders gewoon niet aanschaffen. Of voor de zekerheid mensen die bij marktplaats of ebay of van een andere site werken mailen. die kunnen het soms wel checken of het deugt of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij had 2 sinds 2 maanden een profiel op marktplaats dat nu inmiddels al weg is en op google staat LETTERLIJK niks over hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mail hem nogmaals dat je maatregelen gaat nemen als hij het pakketje niet verstuurd aangetekend! Het feit dat hij beide profielen verwijderd van marktplaats en pakketjes niet aankomen maakt deze persoon niet geloofwaardig. Heb je zijn rekeningnummer ook gegoogled?

Andere antwoorden (6)

Nee, aangifte doen is gratis. Maar je zult wel met bewijslast moeten komen, dus het een en ander moeten uitprinten. Dat zijn dan voor jou de onkosten.
Amadea
11 jaar geleden
Nee dit is kosteloos wel natuurlijk indentificatie meenemen. Wel is het zo dat de laatste tijd aangiftes steeds vaker digitaal worden gedaan, dit gebeurt echter gewoon op het politiebureau
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangifte doen bij de politie is altijd gratis. Dat zou wat moois worden als daar geld voor gevraagd zou worden.

Alleen als het aankomt op een rechtzaak, dan krijg je met kosten te maken, maar die kun je verhalen op de dader.

Doe dus gewoon aangifte. De politie legt je daarna wel uit hoe het verder gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zeg wel: de kosten kun je verhalen op de dader. Ja, maar natuurlijk alleen als je de zaak wint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is gratis. Bel wel eerst even met de politie wanneer je langs kunt komen, want het is zelden zo dat er iemand voor je klaar zit.
Aangifte doen kan in een aantal gevallen ook via internet, zie de link.
teusvh
11 jaar geleden
Ben je Belg? Dan kan je online een aangifte doen bij de FCCU (Federal Computer Crime Unit) via www.ecops.be. Deze dienst is uiteraard gratis. Je dient er geen klacht mee in, maar meldt het gewoon.

Hoe dien ik dan een klacht in?

Bij je lokale politiekantoor die gegronde klachten dan doorgeven aan het Parket.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, een klacht indienen kost nooit geld (deze kan geseponeerd worden), de strafrechterlijke vervolging (Parket -> rechtbank) wél.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas maar op straks breng je de overheid nog op een idee!