Is het achterhouden van informatie voor politie strafbaar?

Is het strafbaar om informatie voor politie achter te houden? Ook als je er niets mee te maken hebt of niet bij het misdrijf/overtreding bent geweest, maar bijvoorbeeld denkt een 'verdachte' te kennen.

Ik zit gelukkig zelf niet in zo'n situatie maar vroeg het me af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (4)

Jazeker, dat noemt men obstructie (belemmering) van het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat in Nederland niet strafbaar is anders dan de misdrijven in art 160 SV.
Artikel 160
[1.] Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
[2.] De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen.
[3.] Evenzoo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op eene plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sv/160.html
http://www.wetboek-online.nl/site/bladeren.html

Het ligt dus aan het 'misdrijf' of je verplicht bent aangifte te doen tenzij het over jezelf gaat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt inderdaad af van het misdrijf.

Als je er zelf iets mee te maken hebt is die verplichting er sowieso niet. Het is niet verplicht jezelf verdacht te maken (Nemo tenetur beginsel). Dan mag je dus gewoon, niet-strafbaar, je mond houden.

Als je een verdachte kent is het gezien je maatschappelijke plicht zeker raadzaam dit te melden bij de politie. Een keiharde verplichting bestaat er, onverminderd artikel 160 SR echter niet.

Je bent pas strafbaar als er officieel door een politieambtenaar een beroep op je is gedaan als getuige oid, en je houdt je mond/geeft leugenachtige informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe wel, maar we zijn hele lichte misdrijven (een dropje stelen bij de snoepwinkel), waar je echt niet voor naar de politie hoeft te bellen.

Ook als je iets weet over een heel zwaar misdrijf ben je niet zomaar verplicht je te melden. Bijvoorbeeld als daardoor je eigen leven in gevaar komt. Voor die gevallen is Meld Misdaad Anoniem in het leven geroepen.