wat is het verschil tussen imperialisme en kolonisatie?

Ik moet een poster voor geschiedenis maken met mijn kijk over imperialisme.
ik wil schrijven dat ik imperialisme goed vind, als het voor de bevolking ook eerlijk is.
maar ik vraag me af of dit kan, op wikipedia staat dit:

Imperialisme is het proces waarbij landen hun macht in andere delen van de wereld uit willen breiden door gebieden te veroveren en te beheersen. Het overnemen gebeurt niet, zoals bij kolonialisme, alleen om de economische redenen.

bij imperialisme word een land veroverd en beheerst, maar het word niet overgenomen. is het veroveren en en beheersen niet hetzelfde als overnemen?
als ik het zo kijk, kan imperialisme dus wel eerlijk zijn voor de mensen die er komen en de bewoners.

maar bij kolonisatie word dus het land ook overgenomen, kan het dan nog wel eerlijk zijn voor de mensen die er wonen? (met eerlijk bedoel ik dat het verkopen/handelen van grondstoffen en de arbeid eerlijk en zonder dwang verloopt)

hierdoor ben ik in de war geraakt, wat is nou precies het verschil tussen imperialisme en kolonisatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.5K

Antwoorden (1)

Je schrijft in je toelichting dat je in de war bent geraakt. Dat is helemaal niet zo vreemd, want als je wat googelt, dan zie je dat imperialisme op verschillende manieren uitgelegd wordt, en kolonisatie ook. Soms wordt er zelfs beweerd dat het hetzelfde is.

Ik kan je dus alleen maar vertellen hoe ik het zelf interpreteer. Imperialisme heeft te maken met macht en invloedsfeer. Als de VS een vliegbasis bouwt in Japan of er alles aan doet om bondgenoten te verzamelen (zoals b.v. via de NAVO) dan noemen landen die dat niet zo prettig vinden dat snel imperialisme. Kleine kinderen in Noord-Korea wordt al geleerd dat de VS een imperialistisch verderfelijk land is. Maar landen als Rusland en China doen natuurlijk precies hetzelfde.

Kolonisatie gaat veel verder. Je wilt dan ook macht en invloed, maar je neemt dan ook daadwerkelijk de touwtjes in handen. In onze vroegere kolonieen maakten we ook echt de dienst uit (Nieuw-Guinea, Suriname) en het werd ook echt Nederlands grondgebied. Er golden Nederlandse wetten, en er was een Nederlandse Gouverneur.

Kolonisatie bestaat eigenlijk niet meer; imperialisme wel, maar als imperialisme ergens goed voor is, je pikt geen land in, en het gaat niet ten koste van de inwoners, dan noemen we het meestal niet zo. We hebben het dan liever over vriendschappelijke betrekkingen ;-)