Welk percentage van de NL staatsschuld is veroorzaakt door de steun aan banken? En welk percentage door steun aan EU landen?

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik moet de vraag anders stellen: hoeveel staatssteun is er vanuit NL naar de banken gegaan en hoeveel naar EU landen?
En hoe drukken beide delen op de overheidsbegroting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De nederlandse staatsschuld was er al waar jij het overhebt zijn leningen en die hebben niets met de schuld te maken.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
De dingen die jij vraagt hebben niets met staatsschuld te maken maar met leningen.
Edraket
11 jaar geleden
Als blijkt dat de lening(en) niet (kunnen) worden terugbetaald, dan pas wordt het staatsschuld.
Als jij mij 100 Euro leent, dan word je niet armer. En als je zelf te weinig geld hebt, en mij die 100 Euro toch leent, word je ook niet armer. In het gunstigste geval word je er zelfs beter van, als we er vanuit gaan, dat ik die 100 Euro inclusief rente netjes terugbetaal.

Zo is het ook met de staat, en het heeft tot nu toe niets met de staatsschuld te maken. De overheid heeft enorme bedragen in ABN-AMRO en ING gepompt, maar dat zijn leningen met hoge rente. En zelfs staan er flinke boetes op vervroegd aflossen. Een deel is al terugbetaald, en het lijkt erop dat de overheid (wij allemaal dus) er alleen maar beter op worden.

Voor wat betreft de steun aan Griekenland, gaat het ook alleen maar om leningen of garanties op leningen. Aan o.a. banken is gevraagd om een deel van de Griekse schuld kwijt te schelden, maar de overheid zelf doet dat niet.

Pas als er duidelijkheid is, òf Griekenland de schulden ooit gaat afbetalen, kunnen we de rekening opmaken. Als Griekenland failliet gaat, hebben we een enorme strop (en wij niet alleen!), en als Griekenland t.z.t. terug gaat betalen, dan is er niets aan de hand, of worden we er beter van. Dat is nou juist ook de reden, dat we per se niet willen dat Griekenland failliet gaat, omdat we anders kunnen fluiten naar onze centen. Zolang Griekenland niet failliet is, is er nog steeds een kansje dat het geld terugkomt. ;-)