Subsidies landbouw NL en dit "vertalen" naar het buitenland?

Hoe werkt het in NL met betrekking tot door overheid verstrekte subsidies voor de landbouw, en hoe kan je dit vertalen naar een ander (armer) land om hier landbouw te stimuleren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je de EU-subsidies? Die krijgen armere landen in de EU ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om een niet EU-land (Afrika)

Het beste antwoord

Er zijn allerlei verschillende soorten landbouwsubsidies die om allerlei verschillende redenen gegeven worden. Dat zijn redenen die spelen in de EU (o.a. veel politieke redenen), en het is zeer waarschijnlijk dat in Afrika de situatie zo anders is dat het totaal niet te vergelijken is.

Van de andere kant worden er in de EU bepaalde producten gesubsidieerd. Dat betekent dat de boeren er niet alleen de verkoopprijs voor ontvangen, maar ook van de overheid extra geld krijgen voor het produceren ervan, omdat ze anders niet voldoende inkomsten zouden krijgen om het bedrijf te kunnen voorzetten, en we het product b.v. uit Afrika zouden moeten importeren.

Als je veel geld over hebt, zou je b.v. Afrikaanse boeren die tomaten produceren ook extra geld kunnen geven, zodat ze niet alleen de verkoopprijs ontvangen maar daar bovenop nog extra geld krijgen om hun bedrijf te kunnen behouden en uitbreiden. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier bezwaar tegen zouden maken.