Wat houd het in als je lid word van een Politieke Partij? en wat kan en mag je dan doen?

Ik noem maar even een voorbeeld de PVDA kan je lid van worden hier een link https://mijn.pvda.nl/web/aanmelden/lid

Wat kan en mag je doen als je lid bent? kan je dan lid worden van de eerste of tweede kamer of hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Als je lid bent word je uitgenodigd voor de lokale, regionale en landelijke ledenvergaderingen. Het is in feite gewoon een vereniging, waar iedereen mag meediscussiëren over de beslissingen die genomen moeten worden.En misschien vragen ze je wel om een bestuursfunctie te vervullen in de partij, mee te schrijven aan het verkiezingsprogramma of om folders rond te brengen tijdens de campagne.
Als de andere leden een goede indruk van je hebben kun je worden gevraagd of je op de kieslijst wil staan. Een commissie of de gehele ledenvergadering (dat verschilt per partij) stelt vervolgens de lijst vast, en de volgorde op die lijst. En als je dan voldoende hoog op de lijst staat, en jouw partij krijgt bovendien voldoende stemmen, dan kun je zomaar lid worden van de gemeenteraad, het provinciebestuur of de Tweede of Eerste Kamer.
Een lange weg te gaan, maar als je talentvol en gemotiveerd bent kan het zomaar snel gaan. Weet dat verreweg de meeste leden van een partij het helemaal niet ambiëren om volksvertegenwoordiger te worden.
teusvh