Kun je ergens zien wanneer en waar een rechtzaak wordt gehouden?

Ik wil weten waar en wanneer mijn criminele buurman moet voorkomen en of die zitting openbaar is.

Toegevoegd na 23 uur:
Hoe kun je weten waar een rechtzaak wordt gehouden? Gaat dat op woonplaats van de verdachte of op woonplaats van het slachtoffer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Als je het onderwerp weet, dan kun je hier zoeken in de agenda's van rechtbanken, gerechtshoven enzovoorts: http://agenda.rechtspraak.nl/
Je zou ook kunnen bellen naar de rechtbank, als een zitting openbaar is mag je er gewoon heen, maar ik betwijfel of ze zullen vertellen wanneer die zitting is als je zelf (juridisch) geen belanghebbende bent (dus gedaagde bijvoorbeeld).

Toegevoegd na 5 uur:
Je hoeft in die database niet op plaats te zoeken, maar als je wilt weten in welke rechtbank of bij gerechtshof een zaak zal dienen: dat zal het gebouw zijn van dat arrondissement dat gaat over het gebied waar het feit gepleegd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om nog op één punt (openbaarheid) in te gaan:
"Op een aantal uitzonderingen na zijn de zittingen van de rechtbank openbaar en vrij toegankelijk voor belangstellenden die meerderjarig zijn.

Uitzonderingen zijn zittingen waarin familiezaken (zoals echtscheidingszaken, ondertoezichtstelling), belastingzaken en strafzaken tegen minderjarigen worden behandeld. Deze zittingen vinden plaats achter gesloten deuren.

Wanneer daarvoor gewichtige redenen zijn, kan de rechter ook bij andere zaken besluiten de zaak geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren te behandelen of alleen bepaalde personen toe te laten."

Er kan om een legitimatiebewijs gevraagd worden en aan het meewerken aan de veiligheidscontrole (bijv. detectiepoortjes).
Computoon