Hoe komt het dat het volgen van hoger onderwijs in België zoveel goedkoper is dan in NL? (Zij hebben toch ook last van de crisis?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik neem aan dat je de kosten voor de student zelf bedoelt. Dat kan goedkoper zijn in België maar het kan ook zo zijn dat de belgische regering meer uit de schatkist haalt voor het onderwijs. Met andere woorden: er komt dan meer uit de belastingen wat de belgen ook moeten opbrengen.

Kom dus eerst met het bewijs dat het hele onderwijs goedkoper is in België.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord staat er al: als er meer vanuit de schatkist heen gaat dan in Nederland kan Belgie het goedkoper maken voor de student. De rest van Belgie betaalt dan mee via de belastingen.
Dat is een keuze, die keuze kun je veranderen in crisistijd.
De Belgische overheid is, meer dan de Nederlandse, van mening dat het verstandig is om te investeren in een goede opleiding. Daarom gaat er meer belastinggeld naartoe, en hoeven studenten zelf minder te betalen.
teusvh
11 jaar geleden
Daarnaast moet je niet vergeten dat het collegegeld misschien niet veel is in België, maar dat je ook inschrijvingsgeld moet betalen. Met dat inschrijvingsgeld er bij komt de totale som op ongeveer evenveel als het collegegeld in Nederland.