Worden wij ook bespioneert?

Gister was op het journaal te zien dat de Dalai Lama vanuit China bespioneert werd. Dat ging behoorlijk ver. Tot aan het van afstand bedienen van computers en activeren van luidsprekers op telefoons aan toe. Worden wij ook bespioneert en wat zijn daarvan de consequencies? Leven wij nog wel vrij?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (3)

Absoluut! Nederland is zo bijvoorbeeld al jaren het land waar (relatief uiteraard) zo een beetje de meeste telefoongesprekken ter wereld worden "meegehoord".

Verder is onze huidige minister van Justitie, Hirsch Ballin, momenteel bezig er een stuk wetgeving door te drukken dat de bevoegdheden van met name politie en justitie op dit gebied nog eens danig uitbreidt.

Big Brother is watching you!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij worden ook bespioneerd. D.m.v. onze telefoons, camera's op straat, onze aankopen in winkels met de pin, klantenkaarten etc.

Tegenwoordig is Londen de meeste bekeken stad ter wereld. Naast 2 miljoen CCTV camera's zijn er nog 10 politie surveillance helicopters.

Als je meer wilt weten over hoe wij mensen in de gaten gehouden worden, kan ik je zeker het boek 'Who's watching you' van John Gibb aanraden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker! In de VS heb je bijvoorbeeld het programma Echelon. Dat checkt al het dataverkeer (internet, telefonie, et cetera) op voorafgestelde trefwoorden.
En natuurlijk zijn er inlichtingendiensten die gericht mensen bespioneren.

Op de vraag Leven wij nog wel vrij?: aan de hand van je mobieltje en pinpasgebruik kan men je volgen, ook een navigatiesysteem is geschikt om mensen te volgen. Denk ook eens aan allerlei bewakingscameria's ... En wanneer ooit het rekeningrijden ingevoerd wordt ... enfin, vul zelf maar in.

De vraag is: in hoeverre vóél jij je vrij? Voel je je vrij om te kunnen zeggen wat je wilt? Om te gaan en staan waar je wilt? Vrijheid is een relatief begrip, maar onder invloed van 'terreurdreiging' wordt er wel steeds meer geknibbeld op persoonlijke vrijheden, die algemeen definieerbaar zijn.