Wanneer heb je recht op een gedoogvergunning ?

Als je een stal in een wei hebt gebouwd met vergunning en naderhand bouw je hier vanalles aan vast zonder vergunning en dan na 28 jaar komt de gemeente controleren en wil de illegale delen laten afbreken kan dit zomaar of zou je ook recht kunnen hebben op een gedoogvergunning. Immers 28 jaar heeft diezelfde gemeente het goed gevonden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28 jaar? Wat denk je van verjaring?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is verjaring niet na pas 30 jaar?
Dan is de gemeente net op tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gedoogvergunning? Dat klinkt inconsequent.

Het beste antwoord

Je moet het zien als een glijdende schaal. Hoe langer de gemeente niet heeft opgetreden tegen het illegale bouwwerk, hoe meer je er op mocht vertrouwen dat ze dat in de toekomst ook niet zouden doen. En 28 jaar is een hele tijd, of kwam er elk jaar een metertje bij? Een exacte grens is niet te geven, maar m.i. maak je voor de rechter een goede kans. Dan zijn met name twee aspecten van belang.
1. de gemeente wist het al heel lang. Bijvoorbeeld omdat je regelmatig luchtfoto's maken, en/of het bouwsel is vanaf de openbare weg te zien. Dat moet jij aantonen c.q. aannemelijk maken.
2. De laatste uitbreiding is niet recent. Kom met foto's en/of getuigenverklaringen dat het er zo al jaaaaren staat. Zo nee, dan kun je aanbieden het bouwwerk terug te brengen in de staat (omvang) van pakweg 12 jaar geleden.

Maar nogmaals: de uitkomst is niet precies te voorspellen. Blijf vooral vriendelijk en meegaand, en laat je adviseren door een goede jurist. Je zou zomaar een fout in de procedure kunnen maken, of de verkeerde dingen kunnen zeggen, met als gevolg dat je alles moet afbreken.

Een gedoogvergunning bestaat niet, wel een gedoogbeschikking. Daar zitten wat complicaties aan, maar dat is in deze fase nog niet relevant.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een overheid kan iets gedogen òf er een vergunning voor geven.
Een gedoogvergunning is in tegenspraak met zichzelf.
Aan het feit dat een gemeente iets heeft gedoogd kan je geen enkel recht ontlenen.
De gemeente heeft kennelijk iets over het hoofd gezien en dat ze iets zou hebben gedoogd valt dus niet te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een gedoogvergunning wordt door de gemeente afgegeven en zelfs die kan dan weer ongedaan worden gemaakt door de rechter bij klachten. Diezelfde gemeente was niet op de hoogte van jouw aanbouwsels, denk ik te begrijpen uit je stukje, dus hebben ze het ook niet goed gevonden toen der tijd. Nu komen ze controleren en zien ze dat het niet klopt met je vergunning en ja dan zal je een aanvraag procedure in gang kunnen zetten om de vergunning als nog voor de aanbouwels te kunnen krijgen.
Maar meestal hebben gemeentes maar een aantal vergunningen per jaar om "weg te geven" en daar baseren ze het op.

Ook zou je nog even kunnen informeren wat de voorwaarden van aanbouwels zijn in jouw gemeente. Want onder bepaalde afmetingen is dit wel toegestaan.