Hoe kan het dat een demissionair kabinet bezuinigingen, zoals het passend onderwijs, ongedaan kan maken?

Waarom lukt dit opeens in een demissionair kabinet wel, terwijl we er zoveel moeite voor hebben gedaan de bezuinigingen ongedaan te krijgen toen het kabinet zittende was. En kunnen we er dan vanuit gaan dat bij een nieuw kabinet niet weer over bezuinigingen in het passend onderwijs gepraat gaat worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je hebt een kamermeerderheid nodig en je kunt bepaalde standpunten uitruilen om een acceptabel eindresultaat te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het demissionair kabinet hoefde geen rekening meer te houden met de standpunten van een bepaalde gedoogpartner, en kon vrijelijk op zoek gaan naar een aantal andere partners in de kamer waarmee het makkelijker zaken doen is. Bovendien zat de oppositie te wachten op een kans om zich vast te profileren in het zicht van de komende verkiezingen.

Niets is zeker. Wat er na de formatie gaat gebeuren, ligt helemaal open, maar onze geloofwaardigheid in Europa zal er niet echt op vooruit gaan als de maatregelen heel anders uitgevoerd gaan worden dan nu is aangekondigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord! Dank je!
een aantal van die bezuinigingen waren in voorbereiding, o.a. door een wetswijziging. De Tweede Kamer heeft nu (in meerderheid) besloten die wetten niet verder te behandelen.
teusvh