Waar kan ik, als ik klachten heb, over een medewerker van Sociale Zaken van een gemeente, dat melden aan een objectieve instantie?

Bv over de wijze waarop ik behandeld wordt als een cliënt die in de bijstand zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Bij mijn weten kun je in dit soort gevallen terecht bij de Nationale Ombudsman. Zie bron voor de link. Succes ermee in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft elke sociale dienst een onafhankelijke klachtencommissie. Dit zijn vaak mensen van buiten de organisatie, die klachten van cliënten beoordelen.
Je kunt je ook wenden tot de Nationale Ombudsman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal niet. De klachtencommissie van de gemeente Rotterdam is bv onderdeel van de gemeente Rotterdam.
De gemeente heeft - als het goed is - zelf een onafhankelijke klachtencommissie. Daar kun je een klacht indienen, en waarschijnlijk word je dan uitgenodigd voor een gesprek. Mocht je er met de gemeente samen niet uitkomen, of mocht je binnen een termijn van zes weken geen antwoord krijgen op je brief, dan kun je de nationale Ombudsman aanschrijven. Die behandelt speciaal klachten over overheidsinstanties. (En wordt vaak onterecht genoemd als het gaat over een conflict met hele andere instanties, maar bij een probleem met een overheidsinstantie kun je dus bij hen terecht. De regel is wél dat je altijd eerst de reguliere klachtenprocedure van de instantie zélf doorloopt, anders zal je klacht bij de Ombudsman niet in behandeling worden genomen.)

Toegevoegd na 1 uur:
Citaat van site vermeld in bron:
"De Nationale ombudsman is een voorziening ‘in de tweede lijn’. Mensen met een klacht moeten eerst gebruikmaken van de klachtregeling bij de overheidsinstantie. Pas als u er samen met de overheidsinstantie niet uitkomt, kan de Nationale ombudsman uw klacht behandelen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoeld dus eerst naar de ombudsman?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft de Ambassade dan geen eigen klachtencommissie? Ik weet dat het in elk geval voor instanties als gemeente, UWv, etc., geldt dat je pas naar de Ombudsman kunt als je de klachtenprocedure van de instantie zélf hebt doorlopen. Als je niet tevreden bent over de afhandeling, of als je gewoon geen antwoord krijgt, dán kun je naar de Ombudsman.
Hoe de klachtenregeling precies is ingericht verschilt per gemeente. In eerste instantie dien je je klacht in bij de gemeente zelf. Grotere gemeenten hebben vaak een aparte afdeling die klachten behandelt.
Kom je er met de gemeente niet uit, dan kun je naar een ombudsman. De grote gemeenten hebben een eigen onhankelijke ombudsman. Een andere mogelijkheid is de Nationale Ombudsman.