Wordt Nederland te politiek correct?

Er komen al overal termen als "nieuwe Nederlander" op, en hier al vragen over hoe je een "neger" kunt aanspreken etc. Zijn we niet betuttelend bezig en kunnen we niet beter gewoon is wat meer nuchter zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De situatie is er echter naar; allochtonen zijn overdreven waakzaam als het gaat om ' etiketten', de autochtonen zijn op hun beurt extra waakzaam om een golf van kritiek te voorkomen wanneer ze een verkeerde keuze maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nederland is bijna met alles te betuttelend bezig. Maar de klok terugdraaien is geen optie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen heeft het over integratie van buitenlanders. Maar iedereen vindt ze tot in de n-de generatie een "zwarte"; zelfs wanneer ze perfect Nederlands spreken en hier geboren zijn. Het is nog niet zo'n slecht idee om te kijken hoe je eigen taalgebruik een andere beinvloedt. Een beetje nadenken voordat je iets zegt kan toch geen kwaad?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat is 'te politiek correct'?
de stelling kan alleen subjectief beantwoord worden, mijn subjectieve mening: het valt wel mee allemaal ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou mooi zijn als we hier nuchter in konden zijn. In sommige gevallen slaan we echt door. Voor mij is "negerzoenen" daar een voorbeeld van. Een lekkernij die sinds jaar en dag al zo heet, moet ineens een andere naam krijgen! Maar of je een benaming waardoor bepaalde groepen mensen zich gekwetst voelen niet moet wijzigen, is een andere kwestie. Alleen is naar mijn idee de oplossing slechts het verschuiven van het probleem, want hoe lang zal het duren voor men een woord als "nieuwe Nederlander" weer een scheldwoord vindt.