Bestaan er in Nederland ook politieonderhandelaars? Zo ja, waar vind ik daar meer informatie over?

In films zie je wel eens zogenaamde SWAT Negotietors aan het werk. Waar vind ik meer informatie over de mensen die dit doen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Naast de bovenregionale arrestatieteams heeft elke politieregio ook een aantal onderhandelaars in dienst. Deze onderhandelaars zijn gewoon in executieve dienst maar worden als eerste opgeroepen bij gijzelingsacties, dreigende suïcide enzovoort. De functie van onderhandelaar is dan een neventaak.

De eisen aan een onderhandelaar zijn fors. Je moet tactisch kunnen denken, inlevingsgevoel tonen en op het juiste moment de juiste keuzes maken. Daarnaast is het ook een stuk emotionele belasting want een onderhandelingsactie kan lang duren en emotioneel heel zwaar worden. Zeker als het fout afloopt.

Meer informatie over de functie van onderhandelaar is te krijgen via de banenlijn van de Politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Die zijn er zeker. Hoe je hier in contact mee komt weet ik niet. Neem contact op met een hoofdbureau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de nederlandse SWAT, het arrestatieteam, werken ook in nederlands de onderhandelaars, een algemene info pagina van de politie staat bij bron.

hier staat ook wat je moet doen om, uiteindelijk, onderhandelaar bij het AT te worden.

de rest van de onderhandelaars zitten bij de vakbond...