Ik zie regelmatig uitspraken over het koningshuis, gevolgd door: "Betaald van ons geld." Klopt dit dan ook? Zie uitleg.

De villa die de prins gekocht heeft in Griekenland.
Het huis van de prins.
De vlucht van de koninklijke familie naar prins Friso.

Dit soort dingen dus.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik wil even toevoegen, dat ik er niets op tegen heb :-)
Ik ben blij met ons koningshuis.

Maar zodra er iets gekocht word door het koningshuis begint meteen half nederland te gillen over "Ons geld" en ik vroeg me af of dat nou reëel is of niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee, weetje zij moeten natuurlijk ook 'gewoon' werken. Maar zij krijgen natuurlijk wel een zakcentje als je het zo kan noemen. Maar ik denk dag die prins van dat huis wel eventjes moest sparen.
ronron1212
12 jaar geleden
sparen?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
"Klopt dit dan ook?"
Mij is niet bekend dat de leden van het Koninklijk Huis een baan hebben, een carriëre maken of zich anderszins nuttig maken en daarvoor een marktconforme vergoeding betaald krijgen.
Wel krijgen ze een uitkering, opgebracht door de belastingbetaler.
Doen ze uitgaven van die uitkering, dan wordt er dus betaald van ons geld. Anders betalen ze die van (de opbrengst van) hun vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, er wordt zo veel betaald van ons belastinggeld waar ik niet direct het nut van inzie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het IS hun baan, en daar krijgen ze een - bijzondere - uitkering voor. Maar kom op zeg, het gaat maar om een klein handjevol mensen met een bijzonder belangrijke PR-functie, en in het geval van de koningin ook nog eens in de regering, boven en buiten alle partijen.
Dergelijke uitspraken komen altijd van mensen die op de een of andere onbegrijpelijke manier het koningshuis benijden ofzo, of een enkele republikein. Er wordt zoveel van onze belasting betaald waar ik absoluut het nut niet van zie ; toch zal het er wel zijn, anders werd het wel afgeschaft.

Het beste antwoord

Deze redenatie zie je bij alle financiële dingen waarbij mensen het gevoel hebben dat 'diegene' het niet 'verdiend' heeft. Afhankelijk van waar diegene staat, kan het dan gaan om een directeur van een bedrijf, of een lid van het Koninklijk Huis, of een uitkeringstrekker, of tegenwoordig ook soms als iemand medische hulp krijgt.
Ja, een deel van onze belastingcenten gaat naar Beatrix c.s. Daar ligt ze niet 24/7 van op de Bahama's, daar werkt ze voor - weliswaar in een luxere positie dan de gemiddelde Nederlander, maar ook veel zichtbaarder en in zekere zin misschien kwetsbaarder (ik zou niet graag zo op m'n hielen gezeten willen worden door de pers enzovoorts).
Je hoort zelden iemand zeggen: 'Al die snelwegen, die leggen ze aan van MIJN geld', terwijl die redenering net zo geldig is.
Dus het heeft meer te maken met het gevoel dat de spreker 'teveel betaalt' en de ontvanger teveel 'krijgt', vermoed ik.
Daarnaast heeft de koninklijke familie flink van oudsher wat spaargeld, dus het is niet zo dat als WA een villa koopt, dat Rutte dan in paniek moet zoeken naar manieren om de belasting te verhogen om een nieuw begrotingsgat te vullen in verband daarmee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Helder dankjewel.

Andere antwoorden (1)

Zodra de leden van het koningshuis hun toelage hebben ontvangen, is het hun geld en niet meer ons geld. Wat ze er vervolgens mee doen, zoals villa's kopen, moeten ze zelf weten.

Andere dingen, zoals vluchten met het regeringstoestel, gaan wel directer ten laste van "ons" geld.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie betaalt die toelage?
ronron1212
12 jaar geleden
De belastingbetaler dat staat toch ook in het antwoord wie anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus hetzelfde als dat ik jouw geld zou afpakken, en jij vervolgens tegen mij zou zeggen "doe ermee wat je wil, het is nu jouw geld". Je wordt gewoon bestolen waar je bij staat en je doet er geen ruk aan. Zo simpel is het, en niet anders.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja de belastingbetaald het koninklijkhuis omdat het een onderdeel is van onze staat. De koninklijke familie doet weldegelijk heelveel werk voor ons land. Andere leden van het koninklijk huis hebben hun weg gevonden in de maatschappij en hebben een betaalde baan.
teusvh
12 jaar geleden
De Tweede Kamer stelt, op voorstel van de regering, vast hoeveel de leden van het koninklijk huis krijgen per jaar. Dat is geen stelen, maar democratie. Als zij anders zouden besluiten zouden de oranjes gewoon een baantje moeten zoeken, alhoewel ik verwacht dat ze het nog wel een poosje uithouden van hun spaargeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wat ze er vervolgens mee doen, zoals villa’s kopen, moeten ze zelf weten." Nou nee, want dan hadden ze die villa in Mozambique
ook niet hoeven te verkopen.
Ik denk niet dat ik zou willen ruilen, alles wat je doet wordt met een vergrootglas bekeken, en er is altijd wel iemand die kritiek heeft.
Je kan geen poot verzetten of er lopen wel een paar fotografen achter je aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, iemand die een bijstandsuitkering, Wajjong of AOW krijgt leeft OOK van 'ons belastinggeld' . Toch mogen ze er vrijelijk over beschikken, zelfs zonder dat daar ook maar iets nuttigs tegenover staat. Een samenleving is meer dan een productieve balansrekening.