De tactische recherche verzamelt informatie over strafbare feiten en personen die verdacht zijn. Deze rechercheurs hebben als taak bewijsmateriaal aan te leveren voor concrete strafzaken. In het onderzoek van de commissie is de tactische recherche eveneens onderwerp van onderzoek geweest. Daarbij ging de primaire aandacht uit naar de organisatie van de tactische recherche en naar de vraag in hoeverre er bijzondere opsporingsmethoden werden gebruikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tactisch staat ook voor beleidvol, met beleid, met overleg, handig en strategisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland spreken we vaak van een rechercheur. Omdat er heel veel soorten rechercheurs zijn heeft men daar een onderverdeling in gemaakt.

Zo heb je forensische rechercheurs, financiële rechercheurs en tactische rechercheurs.

De tactische rechercheurs die houden zich bezig met de opsporing van strafbare feiten. Afhankelijk van de afdeling waar zij zitten is dit zware criminaliteit, grootschalige opsporing of wijkrecherche.
Tactische betekend dus dat zij informatie verzamelen, bij elkaar leggen en zodoende achter de waarheid proberen te komen.