De oorsprong van onze hedendaagse Europese Unie ligt in LONDEN en in de TWEEDE WERELDOORLOG. Op 5 september 1944 werd in de Engelse hoofdstad namelijk overleg gevoerd tussen de regeringen in ballingschap van Belgie, Nederland en Luxemburg. Hun gemeenschappelijke doel was destijds het aangaan van een douane-unie. Nadat dit in orde gekomen was, gingen deze drie landen verder. En zo kon op 1 november 1960 het BENELUX-Unie-Verdrag worden ondertekend. Omdat deze unie succesvol was, wilden ook Frankrijk, Italie en West-Duitsland graag aan onze mini-Europese Unie deelnemen.
Vooral dankzij de inspanningen van de Fransen Robert Schuman (Minister van Buitenlandse Zaken) en zijn medewerker Jean Monnet komt de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) tot stand. Zij treedt officieel op 25 juli 1952 in werking.
En Europa gaat weer een stapje verder dankzij de Europese Economische Gemeenschap (EEG), ook wel Euromarkt genoemd. Aan het bovenstaande zestal landen werden Denemarken, Groot-Brittannie, Ierland en Noorwegen toegevoegd. Op het laatste moment werd de Noorse toetreding echter door een referendum onder de eigen bevolking verworpen (in 1972).
Daarna kregen wij nog de Europese Gemeenschap voordat Europa het uiteindelijke samenwerkingsverband, de Europese Unie, wist te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Europese Gemeenschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de EU was er de Europese Gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het begon bij de Europese gemeenschap voor kolen en staal, dit waren de eerste handelsbetrekking tussen een paar EU landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn een beetje fout :-p
EG klopt wel, maar daarvoor...

Het begon met de EEG, ofwel: Europese Economische Gemeenschap. De EEG werd opgericht op 25 maart 1957 tijdens het verdrag van Rome.

Hebben jullie nooit Bassie & Adriaan op reis door europa gekeken?

Pas op 7 februari 1992 werd er tijdens het verdrag van maastricht de EG opgericht, maar het verdag zelf trad pas in werking op: 1 november 1993.

Pas tijdens het verdrag van Lissabon is de naam Europese Unie gebruikt, het verdag zelf werd getekend op 13 december 2007, maar trad pas in werking op: 1 december 2009.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou antwoord is een beetje fout...
Het begon met EGKS, en Euratom daarna wordt ook gezien als voorloper van de EG.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Euratom werd tegelijk met de EEG opgericht, tijdens het verdrag van Rome, dus die was er niet eerder. EGKS was er al wel eerder dat klopt, en de EGKS geldt als een prille aanzet van de Europese Unie. Maar dat betekend niet dat de EU vroeger zo heette, daar heb ik zelfs nooit van gehoord. Het was een organisatie die het volgende deed: "De Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal of de EGKS was een 6 Europese landen tellende organisatie die bedoeld was om een ononderbroken voorziening van staal en kolen te garanderen voor de heropbouw van Europa na de Tweede Wereldoorlog." De EG moet je niet verwarren met EEG overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euratom EGKS en die EEG zijn samengevoegd tot de EG. Daarom zijn dit allen voorlopers van de EG en dus de EU
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Dat klopt dus niet wat je zegt. Laat mij dat eens zien?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Maar eerst nog dit... Voorlopers, ja dat klopt wel. Maar de vraag die gesteld word is: Hoe heette de Europese Unie vroeger? Dat is een tijd EG geweest dat klopt, maar daarvoor was het de EEG http://europa.eu/about-eu/eu-history/index_nl.htm' Lijkt me sterk dat je om de informatie van deze website heen kan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een bron wilt dan kun je het hier lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Euratom , maar ik heb zelf mijn informatie van een bezoek in 2009 aan de Europese Commissie in Brussel, waar het zo uitgelegd werd
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Oke dus kort maar krachtig? EGKS was er als eerste, toen kwamen de EEG en Euratom, zij vielen samen onder de Europese gemeenschappEN, maar de naam van de Europese Unie werd EEG ofwel: Europese Economische Gemeenschap. Later werd de naam van de EEG pas EG (Europese Gemeenschap) en daarna pas EU (Europese Unie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daar kan ik het wel mee eens worden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Dat is dus eigenlijk wat ik in mijn eerste antwoord wou zeggen, maar ik had alleen verzuimd EGKS te vernoemen en daar krijg ik dan al die - voor :-(
het is allemaal begonnen met de BeNeLux
daarna kwam de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
daarna de Europese Economische Gemeenschap.
Dan de Europese Unie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En BeNeLux staat voor: Belgie Nederland en Luxemburg!