Mocht het kabinet vandaag klappen wat kost dat Nederland zoal?

Als het kabinet stopt welke kosten brengt het dan ongeveer met zich mee. Aan bijvoorbeeld nieuwe verkiezingen en andere kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pffff dat kost in ieder geval een hoop ergenis!
rose
12 jaar geleden
Niet zoveel als het PVC kabinet

Het beste antwoord

Nieuwe verkiezingen kost een paar miljoen en dat is peanuts vergeleken bij de indirecte financiele gevolgen.

Als er nieuwe verkiezingen komen, dan is het maar afwachten hoelang een formatie gaat duren, en er eindelijk een nieuw kabinet komt. En vervolgens is het ook nog maar afwachten of de partijen die dan een kabinet vormen, wèl tot overeenstemming kunnen komen over bezuinigingen.

In ieder geval staat vast, dat bij nieuwe verkiezingen en een nieuwe regering, de bezuinigingen flinke vertraging op zullen lopen. Dat is al gauw een jaar. In dat jaar moeten we over dat verloren jaar veel rente betalen over de staatschuld, maar nog veel dramatischer wordt het als de financiele wereld het vertrouwen verliest in Nederland, omdat we blijkbaar niet in staat zijn om het begrotingstekort op te lossen.

De gevolgen zijn dan niet te overzien, want dan is het afgelopen met onze AAA-status, en gaan we een hogere rente betalen over de staatsschuld, net zoals in Belgie, Griekenland, Italie en Spanje. Het gevolg zal zijn dat er nog meer bezuinigd moet worden, en daarmee de kans nog groter wordt dat partijen er niet uitkomen.

Dus als het kabinet vandaag valt, zoals je stelt in je vraag, zal het ons miljarden gaan kosten, en zullen toekomstige bezuinigingen nog veel dramatischer worden, met alle gevolgen voor de economie.

citaat:
"De Nederlandse overheid betaalt momenteel een gemiddelde rente van ongeveer 3% over de uitstaande overheidsschuld, wat zowel historisch als internationaal gezien erg laag is. Ten opzichte van andere landen in de eurozone met een AAA-status, presteert Nederland de afgelopen tijd echter matig: het begrotingstekort is hoog, de concurrentiepositie (afgemeten aan loonkosten per eenheid product) is verslechterd, de economische groei blijft achter en qua hypotheekschuld loopt Nederland ver uit te pas. Nederland heeft daarbij sinds 2009 een primair begrotingtekort (i.e. exclusief rentelasten) van 3% bbp, waar Duitsland en Finland sinds vorig jaar weer een primair begrotingsoverschot kennen. Als Nederland zijn overheidsfinanciën nu niet op orde brengt, ontstaat het risico dat financiële markten dit gaan afdwingen door een hogere rente, net als elders in de eurozone al is gebeurd. Dit zou de schulddynamiek verder verslechteren en bovendien het Nederlandse bedrijfsleven met hogere financieringskosten opzadelen."

http://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/dnbulletin-2012/dnb268919.jsp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Wat een onzin. Als we niet bezuinigen gaat het begrotingstekort volgens het CPB in 2015 naar 3,3 %, met een goed draaiende economie. Als we keihard bezuinigen is het in het gunstigste geval in 2015 3%, naar alle waarschijnlijkheid met een economie die nog steeds niet weer op gang is gekomen. Neem gerust een broodje van de schaal...

Andere antwoorden (1)

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) trekt standaard een bedrag van tussen de €1,2 en €1,5 miljoen uit voor Tweede Kamerverkiezingen.

De partijen betalen hun campagnekosten zelf.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
partijen betalen campagnekosten maar dat betalen wij dus ook. Hoeveel zou dat ongeveer zijn 1,5 miljoen lijkt me erg weinig voor een totaal
rose
12 jaar geleden
Campagnefinanciering komt dacht ik van leden en donateurs...