Wat zijn 'usurperende bevoegdheden'?

De Vlaamse en Belgische politiek heeft daar al maanden de mond van vol.
Maar wat is de rechtsgrond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een usurperende bevoegdheid is een typisch Belgische uitdrukking. Ik heb begrepen dat Belgen er ook geen raad mee weten, en het liever een fantoom-bevoegdheid noemen. In Nederland wordt de uitdrukking niet gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat hier niet precies hetzelfde zou gebeuren.

Centrale overheden delegeren graag allerlei taken, bevoegdheden of bestuur naar lagere overheden. B.v. naar deelstaten, gewesten of zoals bij ons provincies en gemeenten. Daar zit wel iets goeds in, want een centrale overheid is een log apparaat, en op plaatselijk niveau weet men veel beter hoe het zit met de (plaatselijke) problematiek.

Om beleid uit te voeren hebben b.v. gemeenten zelf geen geld. De centrale overheid zegt dan: "hier heb je (jaarlijks) een pot met geld en zoek het zelf maar uit hoe je dat precies besteedt". De gemeente is dan verantwoordelijk voor het beleid, ipv de centrale overheid, terwijl de overheid wel eisen stelt aan dat beleid.

Wat nu in Nederland, en ook in Belgie (en veel meer overheden) actueel is, dat er bezuinigd moet worden. De pot met geld die naar gemeenten gaat, wordt kleiner. Maar dan krijg je een spanningsveld: de gemeente blijft, ook met de kleinere pot met geld toch verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid. Een gemeente kan dan dus zeggen: "met zo weinig geld kunnen we dat beleid niet meer goed uitvoeren en we kunnen er eigenlijk ook geen verantwoording voor dragen".

Toch zal de centrale overheid, ondanks die bezwaren moeten bezuinigen, en vindt dat de gemeenten verantwoordelijk blijven voor het beleid. En dan maakt de overheid gebruik van de usurperende bevoegdheid. Een beetje simpel gezegd, praat de usurperende bevoegdheid van de overheid, iets recht wat eigenlijk krom is, maar waar tegelijkertijd ook niet echt een oplossing voor te vinden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om te beginnen moet je weten dat belgie eigenlijk uit 3 deelstaten bestaat nl Vlaanderen, Wallonie, en de Oostkantons en dat de regering in belgie anders in elkaar steekt als in nederland, namelijk je hebt 1 overkoepelende regering, de federale overheid en dan daaronder nog eens een vlaamse, een waalse en een regering van de oostkanons (de duitsprekende deelstaat)

usurperen is het illigaal overnemen van bevoegdheden of bezittingen.

Wat de belgische politiek hiermee bedoeld is dat de Federale overheid, zeg maar de overkoepelende regering sommige bevoegheden nog betaald, terwijl die bevoegdheden bij de deelstaten liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
België heeft zelfs vijf regeringen: de Federale regering, Vlaamse regering, Waalse regering, de regering van de duitstalige gemeenschap en de Brussels hoofdstedelijke regering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft maar weer eens aan dat Wikipedia het niet altijd bij het rechte eind heeft of onvolledig is. Dat komt omdat iedereen informatie kan aanpassen en/of artikelen kan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ toedel I stand corrected, ik was het brussels gewest idd vergeten.... hier in belgie proberen we geen rekening te houden met brussel en hun brussel-halle-vilvoorde klucht, ze hebben het zo ingewikkeld gemaakt dat we zelf regeringen vergeten, haha @chris volledig met je eens, echter heb alleen usurperen opgezocht als woord, met die hele usurperende miserie hier in belgie worden we dood gegooit in de media, dus in grote lijnen klopt het antwoord wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Wiki zouden usurperende bevoegdheden dus niet wettelijk zijn....tenzij er niemand op reageert (wat dus niet gebeurt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Beestie....... precies de federale overheid is al lang blij dat zij zich niet met die zaken hoeven bezig te houden en de deelstaten zijn al lang blij dat zij het zelf niet hoeven te financieren. De discussie is nu gewoon dat de federale overheid dient te bezuinigen. En dat willen ze bijvoorbeeld doen op de usurperende bevoegdheden.