Worden kernwapens wel goed beveiligd?

Ik heb gelezen dat er genoeg kernwapens zijn om de aarde 14(!) x mee te kunnen vernietigen, nu vraag ik me af is het aanwezigheid van kernwapens niet al een gevaar op zich? Ik bedoel landen als Noord-korea en Pakistan bezitten (vele?) kernwapens en in de geschiedenis hebben leiders wel vaker gekke dingen gedaan (hitler, pol pot, bin laden etc.) en op een knopje drukken is niet zo moeilijk lijkt mij?

Zijn dus de kernwapens wel volledig geisoleerd en beveiligd? In 2001 lukte het terroristen om een vliegtuig te kappen met alle gevolgen van dien is het ook denkbaar dat terroristen (van welke aard dan ook) hetzelfde kunnen doen met kernwapens, waarbij er miljoenen doden kunnen vallen of zelfs de gehele mensheid/beschaving uitgeroeid wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bewering over 14x is tamelijk willekeurig. Er zijn duizenden kernbommen. Dit is genoeg voor eentje in elke grote stad, maar niet genoeg om iedereen te doden, laat staan de natuur te vernietigen.

En nee, ze zijn niet goed genoeg beveiligd. Niet zozeer door kwade opzet, maar door incompetentie zijn de Amerikanen er al een keer eentje kwijtgeraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bron? (14x vernietigen) Om nu gelijk een hele planeet 14x op te blazen is nogal een bewering namelijk.. :P De impact van bijvoorbeeld een meteoriet is nogal enorm groot, daar kunnen die kernkoppen niet aan tippen volgens mij.. en na een aantal impacts is de aarde is nog steeds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal speculatief.
Aanwezigheid van dergelijke wapens zijn altijd een gevaar.
Gelukkig is het afvuren van een dergelijk iets, meer dan eenvoudig een knopje in drukken en de beslissing niet bij één persoon ligt.
Er is daar een heel draaiboek voor.

Alleen een onderzeeer, en dat is de enige uitzondering, is in staat om deze wapens direct en zelfstandig af te vuren.
Daar deze die wapens al aan boord hebben.
Maar ook die hebben een protocol.
Zelfs op dit moment van schrijven varen deze boten rond en zijn verspreid over de hele wereld.

Een vliegtuig moet eerst nog beladen worden, zo ook de rakketten die in de silo's staan.
En dat kost domweg tijd.

Mocht het ooit los barsten dan zal vermoedelijk de eerste aanval ( of verdediging ) uit een dergelijk schip komen.

We hoeven niet bang te zijn dat dergelijke militaire wapens in handen vallen van terroristen.
Daar deze redelijk goed beveiligd zijn.
Ook al wordt er geopperd dat dat niet zo is.
Dat geld ook voor de kernwapens die opgeslagen liggen binnen nederland.
Een beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel.

Terroristen hebben een dergelijk wapen ook niet nodig.
Voor terroristen en andere zieke geesten zijn er andere mogelijkheden die veel erger zijn dan een kernwapen.

Dat is een zogenaamde vuile bom, dat is een bom die geen gebruik maakt van kernsplitsing ,maar simpel met een normaal explosief een hoeveelheid radioactief materiaal verspreidt.
Deze bommen zijn gemakkelijker, kleiner en goedkoper te produceren en kunnen bij wijze van spreken in de handbagage meegenomen worden aan boord van een vliegtuig.

Maar het grootste wapen van de terrorist is angst,
kijk maar naar het wtc verhaal, amerika beeft nu nog en staan nog steeds op scherp.