Arend-Jan Boekestijn is opgestapt, ontvangt hij nu wachtgeld?

Het zou gek zijn door zo'n fout te maken, lekker thuis te zitten en toch geld krijgen. Fouten worden op zo'n manier beloond

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor de wachtgelduitkering maakt het niet uit wat de reden van het aftreden was. Dus iedereen krijgt wachtgeld, ook Boekestijn.

"Na vertrek heeft een ex-Tweede Kamerlid recht op een uitkering van:
- 80 procent van zijn laatstgenoten schadeloosstelling in het eerste jaar;
- 70 procent van zijn laatstgenoten schadeloosstelling vanaf het tweede jaar.

De uitkering duurt even lang als de het Kamerlidmaatschap heeft geduurd, maar geldt minimaal twee en maximaal zes jaar. Is betrokkene niet langer dan drie maanden Kamerlid geweest, dan duurt de uitkering zes maanden.

Als een Kamerlid bij zijn vertrek 50 jaar of ouder is en in de 12 jaar daarvoor minstens 10 jaar Kamerlid is geweest, dan loopt de wachtgelduitkering door tot de 65-jarige leeftijd.

De uitkering komt te vervallen zodra het ex-Kamerlid in een andere functie voldoende verdient. Inkomsten worden in mindering gebracht op de wachtgelduitkering."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
juist +1

Andere antwoorden (4)

Nee en bovendien heeft Boekestijn geen fout gemaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
GEEN fout???
We kennen al geruime tijd het begrip ‘een Boekestijntje’ in het Haagse Binnenhof als synoniem voor een ongelukkige uitlating van een Kamerlid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Parlementariërs die zich aan ongeschreven regels houden zijn domme kamerleden en Boekenstijn is misschien geen goed politicus, maar hij was niet zo dom als de rest van het gezelschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is zeker dom, of hij moet expres dom gedaan hebben met het zicht op zijn wachtgeldregeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het domste van AJB is dat hij de politiek in is gegaan, zijn IQ heb ik nooit gemeten.
Maar intelligente mensen doen ook vaak domme dingen.
Hij krijgt inderdaad geen wachtgeld omdat hij zelf opgestapt is. Belachelijke regeling trouwens. Laat ze gewoon een uitkering aanvragen en verplicht solliciteren. Ze zijn niets meer dan jij en ik in mijn ogen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niks met een voorkeursregeling te maken. Het gaat er om dat je als kamerlid behoorlijk afhankelijk bent van de grillen van je kiezers en toch doorgaans je oude baan moet opzeggen om in de kamer te komen. Ook mogen kamer leden niet zomaar nevenfuncties hebben om zo toch een baan te hebben mocht dat kamerlidmaatschap eindigen.
Net zoals je ook recht hebt op een ww uitkering als je baan bij een bedrijf komt te vervallen geld zo ook een regeling voor kamer leden.
Kamer leden krijgen technisch gezien ook geen salaris maar enkel een vergoeding. Ze hebben daarmee dus wel inkomsten maar vallen wel buiten de gewone ww regelingen.
De ww regeling is overigens iets anders dan de bijstand regeling. De meeste voormalige politici hebben wel genoeg een netwerk opgebouwd dat ze niet bang hoeven te zijn om in die bijstand terecht te komen.
Daarbij staan veel kamer leden heel significante delen van hun vergoeding af aan hun partij wat hun vermogen om reserves op te bouwen beperkt tov bestuurders bij bedrijven. Het heeft er alles mee te maken dat politici onbelemmerd hun werk moeten kunnen doen. Vergis je namelijk niet in de macht van zelfs gewone kamer leden. Het vergoedingen en wachtgeld stelsel is er op gericht om vooral de onafhankelijkheid van politici zoveel mogelijk te garanderen.
Wanneer je een kamerlid dat na zeg 4 jaar niet herkozen wordt direct in de bijstand dwingt vraag je er om dat kamer leden hun tijd in de kamer meer gebruiken op het veilig stellen van hun inkomen na hun termijn dan voor het goed besturen van het land. Je promoot dan vriendjespolitiek en nevenfuncties worden dan van levensbelang voor het behoud van inkomen. Dat is geen gezonde situatie voor een land.
Volgens mij krijgt hij wel wachtgeld, want dat krijg iedere parlementarier, als onderdeel van zijn functie. Er is over deze regeling wel veel commotie en aandrang om het aan te passen, maar volgens mij is het nog niet zo ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Arend Jan Boekestijn ontvangt wachtgeld.

De wachtgeldregeling is vastgelegd in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers. Zie bron.

De reden van de beëindiging van het Kamerlidmaatschap is niet relevant bij de toekenning van het wachtgeld.

Het is mogelijk dat Kamerleden, ondanks hun gemaakte fout(en), koste wat het kost, in de Tweede Kamer willen blijven, omdat zij, zonder wachtgeldregeling, na ontslag onzeker zijn over een inkomen. Dit zou een goede reden kunnen zijn om de wachtgeldregeling in stand te houden.

Overigens is er in oktober door Tweede Kamerlid Hero Brinkman een motie ingediend met het verzoek aan de regering de wachtgeldregeling aan te passen, zodat het verschil tussen de regelingen voor politici en "gewone burgers" zou verdwijnen. Deze motie haalde geen meerderheid; alleen de PVV en de SP stemden vóór. Zie de andere bron.
Antoni