Klopt het dat America en Azie in een grondstof strijdt zitten?

In deze video wordt het verteld,
Helaas geen bron dus vertrouw het niet 100%

http://www.youtube.com/watch?v=JSSVEQp2DSU

Er wordt in de video vertelt dat Azie ( Japan ) veel olie gebieden etc. in bezit hebben en dat Amerika 'achterloopt'.

Er wordt ook vertelt dat Amerika Iraq binnenviel met als hoofdreden de uranium.
En bij Libie om de olie.

Klopt het dat Amerika achterloopt?
En klopt het dat Iraq veel uranium heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat soort kwesties spelen wel, daarom bemoeien de Verenigde Staten zich intensief met bepaalde essentiele gebieden. Ook China en andere grootmachten voeren een politiek om hun belangen qua grondstofvoorziening zo goed mogelijk veilig te stellen. Eigenlijk kun je pas achteraf vaststellen wat de achtergrond is geweest van bepaalde conflicten, als alle documenten en communicatie openbaar gemaakt zijn.

De beslissing om een bepaalde politiek te voeren is een samenstelling van allerlei factoren, maar het is duidelijk dat het grondstoffenprobleem belangrijk is. Het is maar de vraag of de Amerikanen zo een gigantische oorlogsinspanning in de eerste Golfoorlog hadden gedaan als Koeweit niet bomvol zat met olie. Als de belangen qua grondstoffen gering zijn en ook de nationale veiligheid niet in gevaar komt dan zullen de grootmachten zich minder druk maken.