Waarom laat de regering van Italie (dat lid is van de EU)zich nog beinvloeden door de maffia?

Ik begrijp niet dat in een land wat lid is van de EU, de regering zich laat beinvloeden door de maffia. Hoe kan dit, en zijn er mogelijkheden voor andere landen die lid zijn van de EU om daar iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maffia is iets groots wat niet zomaar zal verdwijnen.
Pas als ze allemaal dood zijn.
Maar dit heeft vast weer met geld te maken en zo zal de EU er ook niks aan kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen in Italië gebeurd dit! In Bulgarije is ook veel invloed door de Russische maffia.

Het beste antwoord

Iets wat al honderden jaren bestaat, stop je niet zomaar even. Bovendien denkt men in Italie iets anders over een beetje fout of een beetje illegaal. Berlusconi deed ook allerlei dingen, die niet helemaal door de beugel konden, en veel Italianen hebben daar niet zoveel problemen mee. Berlusconi heeft zo'n beetje de helft van zijn tijd besteed, om allerlei wetten aan te nemen, zodat hij niet vervolgd kon worden. En dat ging niet alleen om feestjes met leuke dames, maar ook over zijn banden met de maffia.

De maffia is ook een wezenlijk onderdeel van de Italiaanse maatschappij, en er zijn mensen die beweren dat als theoretisch de hele maffia morgen wordt ontmanteld, het hele land plat ligt. Een zwarte economie smeert immers de witte economie.

Ook is dit een binnenlandse aangelegenheid, en daar bemoeit de EU zich niet mee. Als EU landen gaan zeuren over onze drugscriminaliteit (of een klachtenwebsite van de PVV), stellen we dat ook niet zo op prijs. De EU zal zich er pas mee gaan bemoeien, als Italie in net zulke omstandigheden verzeild raakt als nu in Griekenland. Op Griekenland wordt ook druk uitgeoefend om eens wat aan de belastingmoraal te doen.

En er gebeurt in Italie ook heus wel wat hoor. Als je het nieuws een beetje volgt, dan weet je dat er regelmatig maffiabazen opgepakt worden, en dat justitie honderden mensen in dienst heeft, die daar dag en nacht mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

De maffia heeft een grote invloed in Italië, en is tegelijkertijd volgens mij ook een van de grootste misdaadorganisaties van Italië. De staat en de politie zijn bang voor de maffia, maar er gaan nog veel meer geruchten rond erover. Een duidelijke rede is er misschien niet direct.