Wat was er eigenlijk mis met het koninglijk vakantie huis bij Mozambique?

Ze verkopen het, maar waarom was het negatief in het nieuws?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben het met Xinix eens dat er eigenlijk niets mis was met de aankoop van WimLex. Heel veel mensen denken ook daadwerkelijk dat er op een eiland daar maar 1 huis voor hun is neergezet, dat is dus niet zo. Het is een groot resort met meer dan 160 huizen en een complete infrastructuur en vele voorzieningen voor de armen. (althans, dat was de bedoeling).

Waar het fout ging is:

1. de goedkeuring van Bakellende hiervoor, ondanks alle
bezwaren die her en der aangetekend werden.
2. dat de projectontwikkelaar er een zooi van heeft gemaakt en er iemand met veel poen vandoor ging.
3. dat wederom Bakellende er zich mee ging bemoeien en een stichting oprichte waar het aandeel van WimLex in verdween. Ten einde de stichting alle schuld zou krijgen.

Wat WimLex voor oog hadden is de arme mensen daar helpen, alleen ging dat dus niet helemaal goed. Alles wat voor de armen daar moest gebeuren is compleet mis gegaan. Scholen met te weinig bankjes, geen stroom en water en ga zo maar door.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plus de bezwaren van Antwoordman er nog is bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Helemaal niets, maar ik zou me niet verbazen als het als volgt geregeld is... Hij ziet van de koop af, formeel... Maar zijn huishoud-instantie van het Koninklijk Huis, die koopt het van hem en dan is hij niet meer de eigenaar, en dan verhuurt die huishoud-instantie het vervolgens weer aan WimLex en familie... Iedereen, maar dan ook werkelijk iedereen is héél tevreden... Het is wel een tikje duurder, maar dat mag wel hoor, zo´n optrekje op die stek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beatrix vermoedde al dat een huis in een arm Afrikaans land voor grote problemen zou kunnen zorgen. Willem-Alexander zou laconiek gereageerd hebben.

Kritiek

Het project, waar ook vrienden van het prinselijk paar uit andere Europese landen bij betrokken zijn, moet meer welvaart opleveren. Zo komt er meer werk door de oplevering van een vijfsterrenresort. De prins en prinses willen iets gaan betekenen voor de ontwikkeling van de samenleving, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en voor de technische ontwikkeling.

Ondanks de goede bedoelingen van het paar kreeg het project op het eiland Machangulu veel kritiek. Onder andere omdat de beveiliging erg duur zou zijn en de leefomstandigheden van de plaatselijke bevolking erg slecht zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prins wil op het schiereiland Machangulo in Mozambique een luxe villa voor zichzelf en zijn gezin gaan bouwen. De villa wil de troonopvolger zelfs betalen, maar de vele bijkomende kosten moeten uit de schatkist komen en daar zit het probleem.
Voor de bescherming van het koninklijke gezin moet wellicht een fregat van de Nederlandse marine voor de kust van Mozambique's worden gestationeerd. Verder moeten er tien lijfwachten en een medische noodvoorzienig in Afrika voor het gezin komen. De belastingbetaler moet hiervoor opdraaien. Het gaat allemaal aanzienlijk meer kosten dan een reisje naar Toscane. Nu de meeste burgers zich steeds meer zorgen maken over hun spaargeld en de financiële crisis is een dergelijke uitgave een heet hangijzer.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad. Volgens mij zaten de bezwaren hem vooral in de kosten vande beveiligings-operatie die op touw moest worden gezet om het gezinnetje fijn vakantie te laten vieren.
AWM
14 jaar geleden
En daarbij komt dat ons Koninklijk Huis geen afstand wilde doen van hun jaarlijkse indexering. Daar waar het Spaanse koningshuis dat wél deed in deze crisistijd. Daar maak je geen vrienden mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, want een paar procent van een paar miljoen is een heleboel duizendjes.
Niets in deze wereld is perfect. Ook dit project niet.
Door de negatieve sensatie journalistiek, welke in Nederland gewoon is geworden, kreeg het project een steeds slechter imago en met name de oppositie, haakte er op in om Balkenende onderuit te halen.

Deze heeft de zaak niet slim aangepakt. Heeft nagelaten de aanvallen voldoende te weerleggen en te weinig argumenten aangedragen waarom het wel goed was.

Het kan ook zijn dat de M.P. in zijn hart ook vond dat het afgeblazen moest worden en het daarom zwak verdedigde.

Willem en Maxima valt weinig te verwijten. Zij zijn met de beste bedoelingen en vol idealisme er aan begonnen.
Maar omdat alles wat het koningshuis doet onder een vergrootglas wordt gelegd moesten ze uiteindelijk door de ophef hun plannen afblazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je wel eens in Mozambique geweest?