gemeente hoorzitting bijstandsuitkering, pro deo advocaat meenemen?

Ik ben begin februari tot 1april werkloos geweest. ik heb ook een bijstanduitkering van de Wet WIJ mogen ontvangen. Ik heb eind maart aangegeven vanaf 1 april weer werk te hebben alleen was dat niet meteen 36 uur per week maar waren dat eerst trainingsdagen. Ik heb dit toen doorgegeven aan mijn contactpersonen die zich bezig hielden met mijn dossier. Ik heb aangegeven in een mailtje dat ik 7 dagen training zou hebben, dus 690 euro waardoor het misschien de maand april toch nog wat moest aangevuld worden. Aangegeven dat ik per 1 mei wel officieel 36 uur per week kon maken. Ik kreeg toen te horen dat ze mijn dossier zouden afronden en toen vroeg ik nog word dit nog aangevuld tot wat ik maximaal moet krijgen? De man zei dat dit in orde was en dat hij verder geen contact meer met me hoefde en ik hoefde verder niks te doen. Ik kreeg toen ineens in september een brief dat ik zou hebben gelogen over mijn inkomsten en zou teveel hebben ontvangen. Waarop ik natuurlijk in bezwaar ben gegaan want ik ben altijd eerlijk geweest. Ik heb alle mailtjes erbij gedaan etc. Nu 5 maart een hoorzitting waar ik bij mag zijn. is het verstandig om te gaan en maak ik hier tegen kans? Is het verstandig om een pro deo advocaat te nemen en waar kan ik dan het beste contact mee opnemen? Ik heb gehoord dat dit gratis is. (Ik ben student)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werkte toen fulltime. nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lies 12
Ik denk ook dat het een miscommunicatie is alleen dan vraag ik me af of het dan zin heeft om naar die hoorzitting te gaan want ik heb bij mijn bezwaarschrift heel duidelijk de situatie verwoord en ik heb alle bewijsstukken erbij gedaan dat ik gewoon eerlijk ben geweest.. Ik snap niet waarom ze me dan toch proberen dit bedrag te laten betalen als ik tenminste eerlijk ben geweest. Is het zo dat ookal hebben hun de fout gemaakt dat ik het bedrag moet betalen of kan het zo zijn dat het dan idd toegegeven word en dan ook kwijtgescholden? het gaat om 800 euro. Voor mij heel veel geld want ik ben student en verdien te weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar heb je ook daadwerkelijk teveel Bijstand ontvangen? Dat is in feite waar het om gaat. Je hebt recht op een aanvulling tot Bijstandsniveau, dus zodra je gaat verdienen, gaat je uitkering omlaag. Maar goed, dat weet je allemaal wel. Als het inderdaad zo is dat de gemeente een fout heeft gemaakt en je dus teveel Bijstand hebt ontvangen (dat je bijvoorbeeld nog een volledige uitkering hebt gehad in de tijd dat je al wel werkte) dan mogen zij dat inderdaad terugvragen. Als het nu is dat ze onterecht een bedrag terugvorderen dat je nooit hebt ontvangen, of dat ze je een boete opleggen omdat je geen juiste informatie zou hebben ontvangen (terwijl je dat wel hebt gedaan) dan is de beschuldiging een miscommunicatie, en ga ik er vanuit dat je het bezwaar wint. Ik weet niet of het dan inderdaad zinnig om naar die hoorzitting te gaan. Bij de gemeente krijg je toch meestal een formulier met de vraag of je überhaupt een hoorzitting wilt? Of is er gewoon een zitting gepland, zonder overleg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig om naar het het juridisch loket te gaan. Dat is gratis, en zij kunnen je vertellen of het in jouw geval verstandig is om een advocaat in te schakelen. Ook kunnen zij je helpen met een toevoeging (pro deo). Dit is hun site: http://www.juridischloket.nl
Het is altijd slim om naar de hoorzitting te gaan.

Antwoorden (1)

In Nederland werken advocaten niet echt pro deo. Wel is er een regeling van de overheid waardoor mensen met een laag inkomen een vergoeding kunnen krijgen voor advocaatkosten. Je krijgt dan een toevoeging van de raad voor de rechtsbijstand, voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Er is een inkomensafhankelijke eigen bijdrage, die je als je heel weinig inkomen hebt, soms ook weer terug kunt krijgen door een beroep te doen op de bijzondere bijstand. Voor een student zal dat laatste overigens wel moeilijk worden.

De advocaat is degene de zo'n toevoeging aan moet vragen. Wat jij moet doen, is een advocaat zoeken die werkt met toevoegingen. Vervolgens moet je aantonen dat je een laag inkomen hebt en ook geen eigen vermogen. Meestal heb je hiervoor een verklaring omtrent vermogen voor nodig, die haal je bij je gemeente. Met deze informatie kan de advocaat de aanvraag voor gesubsidieerde rechtsbijstand definitief maken.

Persoonlijk zou ik in deze situatie geen advocaat nemen. Als je bezwaar wordt afgewezen en je zou besluiten in beroep te gaan bij de rechtbank, dan kun je dat wél doen. Maar zo'n hoorzitting bij de gemeente is vrij informeel. Het is volgens mij ook niet gebruikelijk om in dat stadium een advocaat in te schakelen. Daarbij heb je blijkbaar ook zelf je bezwaarschrift al geschreven, dus ben je goed bij machte om uit te leggen hoe het in elkaar zit. Je zou nog eens advies kunnen vragen bij bijvoorbeeld een juridisch loket, om er zeker van te zijn dat je goed op de hoogte bent van de juridische aspecten. Maar zoals ik je vraag lees, gaat het om een miscommunicatie, en is het niet zozeer echt een juridisch verhaal. Dan heeft het meenemen van een advocaat in mijn ogen niet veel aanvullende waarde. Maar dat is mijn mening, ik weet natuurlijk ook niet hoe (on)zeker jij bent van je zaak en hoe goed je je verhaal kunt verwoorden voor zo'n bezwaarcommissie. Je zou eventueel ook iemand anders mee kunnen nemen die jou kan ondersteunen. Het kan zijn dat je hiervoor eerst schriftelijk toestemming moet vragen, maar nogmaals zijn dit soort hoorzittingen niet erg formeel.

Nu weet ik natuurlijk niet wat het belang van de zaak precies is, en hoe groot het bedrag is dat je volgens de gemeente terug moet betalen. Hoe groter het bedrag, hoe groter het belang dat zowel jij als de gemeente heeft hierin. Maar als het echt alleen de miscommunicatie is, en je dat zelfs kunt bewijzen met de e-mails, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.