Hoe bestaat het dat het symbool van gerechtigheid een vrouw is?

Alhoewel mannen in de wereld nog steeds de macht hebben is toch het symbool voor gerechtigheid een vrouw. En wel: Vrouwe Justitia. Hoe zijn die mannen ertoe gekomen een vrouw die plaats te gunnen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ja ik weet dat het een godin was. Maar dat beantwoordt mijn vraag niet waarom al die heerszuchtige mannen zo'n belangrijke plaats toch aan een vrouw hebben gegund. Ze kan 100 keer een godin zijn maar die hele mythologie is bedacht en niet echt gebeurd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Alhoewel mannen in de wereld nog steeds de macht hebben''............mag ik een bakje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij wel hoor! Pak er maar even een. Hoef je echt niet eerst te vragen.

Het beste antwoord

Vrouwe Justitia is van oorsprong een Romeinse godin en naderhand de personificatie van het recht. Een afbeelding van haar is vaak te vinden op gerechtsgebouwen en andere plaatsen waar vroeger recht werd gesproken. Haar Griekse tegenhangster is Themis.
Vrouwe Justitia wordt afgebeeld als een geblinddoekte figuur, met in haar rechterhand een zwaard en in haar linkerhand een weegschaal. De betekenis van deze symbolen is als volgt:
Het zwaard staat voor het vonnis dat wordt uitgesproken;
de blinddoek staat voor de rechtspraak zonder aanzien des persoons, d.w.z. dat niet de personen worden gehoord en veroordeeld, maar slechts de feiten en daden;
de weegschaal stelt de afweging van de bewijzen en getuigenissen voor, die in het voordeel resp. het nadeel van de verdachte spreken.
Soms ligt aan haar voeten de cornucopia, de Hoorn des Overvloeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwe Justitia is een mix van Themis and Iustitia.
Een overblijfsel uit de Grieks-Latijnse mythologie.
O ja, dat waren natuurlijk vrouwelijke goden...
14 jaar geleden
Mijn Deva is mijn vrouwe Jusititia... Ik buig voor haar...

.

What to say more...

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus voor mij klopt het wat helemaal je zegt...

Wat ben ik een dommerd dat ik dat in het openbaar toegeef...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schatje toch... dat is toch geen antwoord op de vraag van zondag?
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij zit ie naast je ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar het is toch nog zaterdag... hihihi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antw'man...
we communiceren nog uitsluitend per pc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie een leuke nacht aankomen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als je naar bed moet als ik het goed begrijp.
Justitia sprak recht uit door wikken en wegen. Wikken en wegen wordt gezien als een vrouweneigenschap.
Zou er gevonnist worden door bijv. een duel, of door kort en daadkrachtig optreden dan zou er gegarandeerd een mannelijk symbool zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen hebben hoe dan ook altijd de macht.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geldt alleen de geblinddoekte vrouw, ziende vrouwen kunnen je bankafschriften lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan zo bestaan : ( hypothetisch he, ik zeg niet dat het zo IS )
Dat wij mannen de macht hebben is een illusie, die ons door vrouwen met de paplepel is ingegeven. We lopen vaak achter onze lul aan, en raken betoverd door vrouwelijk schoon... Onze lul is vaak de baas over ons. Die lul loopt weer achter de vrouw aan, en die vrouw proberen we te verleiden. We verleiden vrouwen (gestuurd vanuit het onderbewuste, het dierlijke ) met onder andere imposante bouwwerken, technisch en culinair vernuft , allerlei prullaria, parfum-ontwikkeling, en lekkere auto's... Mooie maaltijden.... Noem het maar op. Wat "de man" maar op zijn conto heeft.

Je gaat je serieus afvragen ( ik wel ) wie er nu eigenlijk de macht heeft ? De man die al dit werk doet, of de vrouw die zich daardoor lekker in de luren laat leggen en hier en daar wat aanwijzingen geeft achter de schermen ? Is het wellicht echt een illusie dat de man de macht heeft ?

Mannen kunnen vrouwen vereren alsof het godinnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat de Romeinen veel Goden overnamen van de Grieken, nadat de Romeinen in de eerste eeuwen veel veroverd hadden.
Aangezien Themis de vrouwelijke Godin van de gerechtigheid was van de Grieken, lijkt het aannemelijk dat de Romeinen ook een vrouwelijke Godin hiervoor hebben genomen.

Themis was de 2e echtgenote van Zeus en had een belangrijke adviserende rol. Ze is zelfs zijn adviseur gebleven nadat hij met Hera was getrouwd, ze was dus erg belangrijk voor Zeus en aangezien hij de oppergod was, denk ik dat dat meegespeeld heeft.
Zij was ook de dochter van Uranus (hemel) en Gaia(moeder aarde) en had ook belangrijke taken van heer moeder overgenomen. Verder was ze een erg geliefde Godin.