Waarom wordt Friso in verschillende berichten over het lawine-ongelukaangeduid als 'Prins Friso' terwijl hij geen lid meer is van het koninklijk huis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat blauwe bloed verdwijnt niet zomaar

Het beste antwoord

Friso is geboren als Prins der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg. Volgens de Wet lidmaatschap Koninklijk Huis (uit 2002) heeft Prins Friso na zijn huwelijk niet langer de titel Prins der Nederlanden. Wel heeft hij volgens het Koninklijk Besluit van 19 maart 2004 de persoonlijke titel Prins van Oranje-Nassau met het predicaat Koninklijke Hoogheid behouden. Aan hem is bij hetzelfde besluit de erfelijke titel Graaf verleend en is als zijn geslachtsnaam vastgesteld Van Oranje-Nassau van Amsberg. Zijn dochters zijn daarom Gravin van Oranje-Nassau van Amsberg.

Omdat de regering besloot, overeenkomstig de wens van het paar, geen toestemmingswet voor het huwelijk in te dienen bij de Staten-Generaal, is Prins Friso sinds zijn huwelijk geen lid van het Koninklijk Huis meer. Hij komt sindsdien ook niet meer in aanmerking voor troonopvolging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De titel Prins van Oranje Nassau mag hij dragen, echter is niet meer overerfelijk. Dat recht heeft hij "verspeeld" door met Mabel te trouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij blijft toch de tweede zoon van de koningin. Daarom is hij een prins. En zijn vrouw wordt prinses Mabel genoemd, ook al bezit ze geen druppel blauw bloed. Dat is nou eenmaal de gewoonte bij koningshuizen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch gek, als je bedenkt dat hij uit het koninklijk huis is gestapt / gebonjourd door met Mabel te trouwen. Je zou denken dat het hele prins-gedoe dan ook meteen over was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is geen lid meer van het koninklijk huis. Het "prins-gedoe" is over voor wat betreft de erfelijkheid (naar zijn kinderen). Zie ook het antwoord van Javaansezware.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik kan lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mabel wordt in officiële berichten nimmer aangeduid met prinses, zij heeft dezelfde status binnen het koningshuis als Mr. Pieter v. Vollenhoven.
Hij is geen lid meer van het koninklijk huis, maar wel nog van de koninklijke familie en aangezien zijn moeder koningin is maakt hem dat dus prins.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds 1994 is de Wet op de adeldom van kracht. Op grond daarvan mogen adellijke titels niet langer via de moeder worden doorgegeven, zoals generaties lang bij de adellijke familie van Oranje-Nassau gebruikelijk was. Omdat Friso de titel Prins van Oranje Nassau ook aan zijn moeder ontleent, maar al voor 1994 droeg, mocht hij deze toch na zijn huwelijk met Mabel behouden. Deze is echter strikt persoonlijk en niet meer erfelijk. Wel is het vreemd dat hij nog Koninklijke Hoogheid is, terwijl hij geen lid meer is van het Koninklijk Huis.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het Nederlands adelsrecht is sedert 1990 uiterst ingewikkeld en innerlijk tegenstrijdig (historisch èn toch modern) geworden. Het is o.a. te vinden in:
- historische Koninklijke Besluiten vanaf 1814. Deze maken onderdeel uit van
- Wet op de adeldom (1994; 2002) + Kamerstukken 21485, 25039, 27074;
- Nieuw BW 1:5 lid 11 + 12 (1998);
- Wet lidmaatschap Koninklijk Huis (2002) + Kamerstukken 28223.

Toegevoegd na 2 dagen:
Volgens de toelichting op artikel 9 lid 3 Wet lidmaatschap Koninklijk Huis van 2002 blijven titel en naam Prins van Oranje Nassau alleen behouden als er sprake is van een troonswisseling en een daadwerkelijke waardevolle bijdrage aan de koninklijke functie.
Voor Friso is er in 1994 een uitzondering gemaakt. Hoewel ieder lid van de Nederlandse adel slechts 1 naamtitelcombinatie heeft, kreeg Friso er 3 ! Volgens het adelsrecht, het BW en de GBA is het echter onmogelijk om tegelijkertijd Jonkheer van Amsberg, Graaf van Oranje Nassau en Prins van Oranje Nassau te zijn.

Het behoud van het predikaat Koninklijke Hoogheid is merkwaardig, omdat hij geen lid meer is van het Koninklijk Huis en omdat zijn prinselijke neven van Oranje Nassau van Vollenhoven, die dat wèl zijn, alleen maar het predikaat Hoogheid hebben.

Door haar huwelijk is Mabel niet gerechtigd tot de adellijke titulatuur van haar man, maar zij gebruikt die in de praktijk wel in combinatie met zijn naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prins Friso is en blijft, zoals men dat netjes zegt, van koninklijke bloede, dit betekent dat hem nimmer de titel prins afgenomen kan worden.

Zijn kinderen zullen nimmer deze titel mogen dragen, de kinderen van Willem-Alexander daarin tegen kunnen die titel weer niet ontnemen worden (huidig staatsbestel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen. De kinderen van Friso zijn niet meer van Koninklijke bloeden, zij zijn van adellijk bloed. Friso kan nimmer koning worden daardoor vervalt het bloedverwantschap voor zijn kinderen met de koninklijke troon, de kinderen worden dan ook niet meer met prinses aangesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je weer in de war Theo? Bloedverwantschap is een familierechtelijke betrekking die ontstaat bij geboorte. Bloedverwantschap is per definitie niet afneembaar. De vraag wie vatbaar zijn voor troonopvolging, of elke andere opvolging in titel, is een hele andere.