Als Wilders zou overlijden, is er dan iemand over die de partij overeind kán houden?

Als de partijleider van CDA of PvdA of VVD zou overlijden, zou 't niet zo bijster veel uitmaken voor de partij. Natuurlijk, 't schommelt dan wel.
Maar van de PVV ken ik slechts één persoon, en die bepaalt 't hele gezicht. Of heeft ie bijv. (een voor mij dan onbekende) rechterhand o.i.d? Die 't zo zou kunnen overnemen met ongeveer vergelijkbare populariteit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee zeg. Er zijn er toch niet nog meer van hoop ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het niet!

Andere antwoorden (18)

Niemand kan dat overnemen, Wilders is de enige in zijn soort en gelukkig kan dat ook niemand...

Maar hij doet wel iets goeds, hij laat zien dat er een weg is die andere politici niet kunnen nemen, hij is een tegenstemmer en dat scoort wel degelijk... Jammer genoeg...

Nee hij heeft twee linkerhanden, dus geen rechterhand... Nee hij is een einzelgänger, gelukkig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want niemand anders is lid van de partij. Dat is door Wilders uitgesloten.
itsme
14 jaar geleden
Als Wilders overlijd dan kan niemand de PVV overeind houden...

Maar als Wilders wordt vermoord dan ga ik echt serieus hier vraagtekens bij plaatsen, of de regering hier na Pim Fortuyn er niet achter zit. Een slachtoffer om de trekker over te halen is natuurlijk zo te vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is maar net de vraag. De PVV zou in theorie veel meer kunnen zijn dan wat ze nu is met Wilders als boegbeeld, zoals Leefbaar Nederland of de LPF veel meer zou kunnen zijn zonder de stokpaardjes van de leider (al had ik meneer Fortuin wel iets hoger zitten dan meneer Wilders).

Het verhaal van de partij dat wij te pas en te onpas horen krijgen is natuurlijk maar een stukje van het partijprogramma, waar ook best zinnige en nuttige dingen in staan (of zouden kunnen staan, ik moet eerlijk toegeven het niet uit mijn hoofd te kennen, maar ik zit wel redelijk aan de rechterzijde van het politieke midden, dus ik sluit het niet uit. Sommige libertarische stellingen zijn minimaal het overwegen en discussiëren waard, om de doorgeslagen 'linksheid' weer wat te kunnen herstellen).

Ik vrees echter dat de media (in de mediacratie waarin we feitelijk leven) de partij en de leider dermate met elkaar hebben vereenzelvigd (net als met de LFP indertijd) dat de partij zonder leider zowaar nog kanslozer is dan met. Voor sommige denkbeelden, ook de niet overdreven waanzinnige en foute, is Nederland blijkbaar gewoon nog niet klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1... Heb alleen de laatste alinea pas gelezen en ben het gewoon met je eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zit rechts van het midden? Dan ben je voor *individuele vrijheid* en dat kan je van de PVV niet zeggen. Voorbeelden te over, je kent ze wel.
Vrijheid, dat betekent voor W 'als je een van hen bent en aan een berg eisen voldoet'. Dan is hij voor vrijheid. De rest kan barsten voor hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dan ook beslist géén Wilders-Adept, JJ1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de 'doorgeslagen linksheid' opmerking lariekoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zit je wellicht meer in de ontvangers- dan in de gevers-kant ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke linksheid?
Nee, als Wilders overlijdt is er geen PVV meer. Daarnaast is het zoals je zegt: Je kent niemand anders van de partij, dus niemand zal zoveel stemmen trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan is 't 'over en uit' voor de PVV. Vandaag voerde een 'lakei' van die partij het woord in het belangrijke AOW-debat omdat W. kennelijk ziek was.
Was niet bijster indrukwekkend.....

Fortuin is een treffend voorbeeld hoe dat soort zaken gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee gelukkig niemand.
De heer Van Dijck die vanmiddag (12/11/09) woordvoerder was in de Tweede Kamer, omdat zijn baas ziek is, is vanwege zijn uitlatingen afgebrand door vrijwel alle politieke partijen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, degene die het hardste treurt om zijn verlies. Die heeft immers affiniteit en zou een goede opvolger kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat denk ik niet. Wilders is uniek, net zo als ieder mens is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Denk aan Pim Fortuyn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de PVV zonder Geert Wilders niet veel meer zal zijn. Net als GroenLinks overigens, als Femke Halsema de politiek verlaat is er volgens mij geen aansprekende opvolger. De SP is ook lang zo populair niet meer sinds de grote roerganger, Jan Marijnissen, zich heeft teruggetrokken uit de politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is lastig, maar niet onmogelijk. In de PVV zitten minder onbekwame politici dan in de LPF destijds, al zijn ze niet zo behendig als Geert Wilders zelf.

Toch: Martin Bosma schijnt een goede strateeg te zijn, en wordt door de politieke pers ook genoemd als een soort opvolger van Wilders. Daarnaast zijn Fleur Agema, Sietze Fritsma en Hero Brinkman misschien niet de scherpste kamerleden, maar waarschijnlijk wel in staat een kleine PVV te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zitten politici in die partij? ik dacht alleen dronken straatvechters
Ha, die Mmm;

De PVV staat en valt bij Wilders, zijn 'charisma' en zijn uitspraken. Du moment dat Wilders het licht ziet en de beweging wil omsmeden tot een echte politieke partij zal hij invloed van anderen moeten dulden en zijn standpunten compromitteren. Nee hoor, laat ze maar lekker een flinke zetelwinst boeken; ik wil het gedraai en gewurm van het CDA wel eens zien. Bovendien zien we dan gelijk wat er in een 'regeeraccoord' van al die stoere (NOT!) praat van Wilders overblijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer genoeg denk ik van niet. alleen hij weet wat die echt van plan is. goeie man
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verschrikkelijke man!
Nee, en volgens mij is het ook geen partij maar een "beweging".

CDA, PvdA zijn twee logge in de samenleving vastgeroeste stromingen. De VVD valt daar toch nog enigszins buiten, niet zo groot en minder macht.

Elke nieuwe partij begint met een sterke leider, een sterke persoon of een ideologie / religie. De PVV is echt niets nieuws onder de zon.

Wat men hier toch onderschat is het feit dat het succes van Wilders en Fortuyn toch een reden moet hebben. Mensen stemmen niet zomaar buiten het "bekende straatje".

En het zijn er wel verdomd veel die zo balen van de huidige maatschappij dat ze op Wilders willen stemmen.

Er is een steeds grotere tweedeling tussen wat men links en rechts noemt. Zorgwekkend is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer van dat laatste zinnetje, want je geeft niet aan wat je daarmee bedoelt of vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk bedoel ik daarmee precies wat er staat. Er ontstaat een tweedeling in de maatschappij. En dat is nooit goed. De meningen zijn steeds verder verdeelt en dat is gevaarlijk omdat men de neiging heeft dan steeds extremer te moeten worden om nog een punt te kunnen maken. Vooral de wijze waarop het "linkse kamp" bezig is vind ik zorgwekkend. Weer die tweede wereldoorlog erbij. Wer mensen schoffereren en uitmaken voor nazi en nsb-er. Dat is voorbij, is geschiedenis, dat doe je niet.
Ik zie het als een klap in het gezicht van de mensen die geleden hebben onder de werkelijke nsb en de werkelijke nazi's. Het lijkt alsof er niet meer op argumenten gewonnen kan worden. Maar wel is het zo dat als een Wilders miljoenen mensen tot zich kan trekken dat er dan iets goed verkeerd zit in Nederland. Die miljoenen mensen uitmaken voor het ergste mogelijk namelijk massamoordernaars en de hulpjes hiervan maakt dat miljoenen mensen zich nog verder van het (enigszins zelfverklaarde) sociale gezicht van Nederland gaan afkeren en helemaal hun hakken in het zand gaan zetten. En ik weet ook niet hoe dit recht getrokken kan worden. Schelden helpt in ieder geval niet, dat blijkt maar weer eens uit de peilingen..... maar niemand die ervan leert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok heel duidelijk. +1 van mij
Nee, dan is er waarschijnlijk niemand die die partij overeind kan houden, zoals dat ook ging bij Pim Fortuyn.
Maar er zal altijd weer iemand zijn met vergelijkbare denkbeelden die een nieuwe partij opstart, want het heeft wel succes, en succes trekt aan.
Onkruid vergaat niet, zou ik willen zeggen, want ondanks het feit dat ik misschien ook iets rechts van het midden zit beangstigt het me wel hoe Wilders de manier waarop men met elkaar om dient te gaan heeft veranderd, en nog aan het veranderen is, en hoeveel navolging dit heeft. Ik las in de krant, dat nergens de `hufterigheid en het verval van normen en waarden` zo groot is (vooral op internet) als in Nederland. Dat is niet iets om trots op te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of de partij wel of niet overeind blijft is irrelevant lijkt me. Het gedachten goed van Wilders en Fortuyn spreekt enorm veel mensen aan. De politici die zich dat gedachtengoed aanmeten (al of niet iets genuanceerder) zullen zeker 'scoren' bij een zeer groot deel van het electoraat. De problemen welke door politiek correct geneuzel al jarenlang van tafel worden geveegd gaan niet weg met de dood van een of meerdere politici die daar wat aan willen/wilden doen. De reden dat Wilders vooral het gezicht van de PVV is lijkt me duidelijk. Behalve dat hij niet wil dat de partij en het gedachtengoed "gekaapt" kunnen worden door anders denkenden en opportunisten, is het gezien de haatcampagne tegen hem als persoon wel zo veilig dat alle andere PVV leden "buiten schot" blijven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het zal bestaan in de vorm die de PVV nu heeft, maar de andere kamerleden van PVV hebben vergelijkbare denkbeelden en zouden in dat geval misschien een nieuwe partij oprichten. Maar ik denk dat we er eigenlijk niet zoveel van kunnen zeggen. We weten ook niet hoe de verhoudingen liggen binnen die partij en of er iemand is die succesvol een partij kan leiden of dat het net zo gaat als destijds bij de LPF. Geert Wilders heeft een heel eigen manier van presenteren, en is daarmee niet vervangbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zou de partij blijven bestaan - of beweging, whatever. Het zou natuurlijk wel veel stemmen kosten, maar dat ligt niet zozeer aan de standpunten van de partij als wel aan de kunde waarmee wilders zijn ideëen aan de man kan brengen - hij is ontzettend gehaaid en weet iedere keer weer al dan niet belangrijke discussies om te buigen in zijn richting - niet eens altijd in zijn voordeel ('there is no bad publicity' zeg maar).
Wat betreft opvolging zijn er natuurlijk een paar mogelijkheden die voor de hand liggen: Hero Brinkman - de alcoholist met losse handjes, een kiezersgroep die voorheen slechts werd aangesproken door de PvdA en het CDA. In staat om een doorsnee avond naar de PVV toe te trekken, een hele week TV te domineren met zijn excuses en de week daarna komt uitleggen dat het fout was en dat hij voortaan niet meer drinkt als hij moet werken [:S]. Beschikt ook over het vermogen om zich ongenuanceerd en ondoordacht uit te laten. lijkt me een prima kandidaat.
Tweede keus: Barry Madlener - politicus die zich vol overtuiging liet verkiezen tot tweede kamerlid om daar twe ]e jaar lang zijn mond te houden. Deze voormalige administratieve medewerker was zo succesvol dat hij tegenwopordig de PVV delegatie in Europa mag leiden bij hun poging de EU te saboteren door 5 jaar lang niets te zeggen en stemmen weg te gooien. Hij heeft eveneens afgezien van de mogelijkheid zijn standpunten langer dan 1 minuut te verkondigen in het parlement door zich niet bij eensgezinde partijen uit andere landen aan te sluiten.